zaterdag, maart 31, 2012

Eyecatcher


Woensdag 4 april a.s. las ik, vindt de officiële opening plaats van het Eye-gebouw in Amsterdam in aanwezigheid van koningin Beatrix, en tal van genodigden uit de film- en kunstwereld. En vanaf 5 april a.s. zijn behalve de prominenten, ook de modalen welkom in het futuristische bouwwerk aan het IJ. Tijdens de bouwperiode (2009-2012) van het nieuwe filmmuseum ben ik er wel eens een paar keer langs gevaren, vorm en inhoud van de kolossale staalconstructies kon ik toen nauwelijks benoemen. En nu het gebouw af is weet ik eigenlijk nog niet waar het op lijkt. Een relatie met de functie van het gebouw is met de dynamische, min of meer sculpturale vorm ver te zoeken. Dat neemt echter niet weg dat ik deze eyecatcher van formaat, naar een ontwerp van het Weense architectenechtpaar Roman Delugan en Elke Meissl, prachtig vind! Ik zie er erg naar uit, het Eye-gebouw op korte termijn van binnen en van buiten eens goed te gaan bekijken. En het lijkt me ook fantastisch om een biertje te drinken op het nieuwe plein dat is ontstaan tussen het Eye en het IJ, met onbelemmerd uitzicht op de stad aan de overkant van het water.

De oude vestiging van het filmmuseum in het Vondelparkpaviljoen is qua bouwstijl van een heel andere orde, maar ook prachtig. Het in de jaren 1874-1881 in Italiaans renaissancistische stijl gebouwde paviljoen, naar een ontwerp van de Nederlandse architect Willem Hamer (1843-1913) werd echter te klein. Bovendien voldeed het gebouw dat vanaf 1972 tot heden het onderkomen was van het filmmuseum, in diverse opzichten niet meer aan de eisen des tijds. Toch jammer, we hebben op die mooie plek aan het Vondelpark in de loop der jaren aardig wat films gezien. Het gebouw waarin vanaf de opening exposities werden gehouden van moderne kunst, was destijds ook de favoriete ontmoetingsplek van bohémien Amsterdam. Wat het nu gaat worden is me nog niet helemaal duidelijk. Ik heb gehoord dat stadsdeel West van de gemeente A'dam, de AVRO heeft geselecteerd als nieuwe huurder van het pand. Een Avrohuis dus, van waaruit diverse publieke radio- en (tv?) uitzendingen zullen worden verzorgd. We zien wel wat het wordt, het mooiste lijkt mij echter dat de functies die het gebouw van oudsher had worden hersteld. Het Vondelparkpaviljoen, wederom een prachtige plek voor exposities en ontmoetingen!

Geen opmerkingen: