maandag, maart 26, 2012

Appelhof


Onlangs is op initiatief van het Cobra Museum en Kasteel Keukenhof, de nieuwe beeldentuin 'Cobra buiten' ontstaan in de prachtige tuin van het kasteel. De eerste tentoonstelling daar t.w. 'Hof van Appel' is j.l. donderdag 22 maart geopend. We hadden zaterdag zin om weg te gaan, het was mooi weer, dus wij erop af.

In Lisse aangekomen verzeilden we al snel in de file naar de wereldberoemde bloemententoonstelling Keukenhof. Terwijl ons het gevoel bekroop van, we zitten fout, konden we niet meer voorkomen dat we met de stroom mee op de enorme parkeerplaats van de bloemententoonstelling belanden. Maar na even smoezen met een parkeerwachter, konden we met een zucht van opluchting, deze gelukkig weer snel via de reguliere uitgang verlaten. Twintig duizend bezoekers, las ik vanmorgen in de krant, zijn er dit weekend al komen kijken naar de ruim 7 miljoen tulpen, hyacinten, krokussen en narcissen. Ik zie me al schuifelen met z'n allen langs al die perkjes, mij niet gezien, blij dat we daaraan zijn ontsnapt.

Aan de overkant van de Stationsweg, tegenover het terrein van de bloemententoonstelling, ligt het 400 jaar oude Kasteel Keukenhof, destijds gebouwd door Amsterdamse patriciers. Het gerenoveerde kasteel en het omringende bosrijke landgoed, met daarin dus de nieuwe beeldentuin 'Cobra buiten', is dit jaar voor het eerst voor publiek geopend.
In de tentoonstelling 'Hof van Appel' is tot aan 21 oktober a.s. een serie grote sculpturen te zien van Karel Appel (1921-2006). Tot voor kort onbekende beelden die hij in Toscane heeft gemaakt, toen hij daar in de zomers van 1989 tot en met 1999 woonde in de eeuwenoude Villa Licia. Appel heeft zich daarbij laten inspireren door het Toscaanse landschap, het zonlicht en de rommel en afgedankte werktuigen die hij in de schuur vond op het landgoed van zijn buurman, de wijnbouwer Giulio Baruffaldi. De beelden zijn de afgelopen tijd ook al te zien zijn geweest tussen de muren van het Cobra Museum in Amstelveen, een min of meer wezensvreemde context voor de sculpturen. De verplaatsing naar 'Cobra buiten' lijkt mij inderdaad meer recht doen aan de kunstwerken. En al is het zo geroemde Hollandse licht wel weer wat anders dan de Toscaanse zon, de beelden stonden er prachtig bij, we hebben ze in alle rust goed kunnen bekijken.

In alle rust inderdaad, hooguit tien mensen zijn we tegengekomen, voor ons gevoel liepen we alleen op dat prachtige landgoed, heerlijk. En we genoten nog een beetje extra toen we aan de enorme meute moesten denken, die aan de overkant van de weg tussen de tulpen en narcissen liep te sjokken.
Zie voor meer info over Appels uit Toscane: http://cultuurgids.avro.nl/front/detailkunstuur.html?item=8262306

Geen opmerkingen: