woensdag, maart 07, 2012

de plataan


De machtige platanen achter onze tuin staan behoorlijk scheef. Omdat ze in hun jeugdjaren kennelijk niet of onvoldoende zijn begeleid middels boompalen en boombanden of hoe dat ook heten mag, neigen ze zich volgens mij al sinds die tijd van de dominante windrichting af. Ik kijk er al bijna 25 jaar tegenaan, en zo te zien zijn ze kerngezond en staan ze stevig verankerd in moeder aarde, bang dat ze zullen omvallen ben ik dus absoluut niet. Ik zou het een regelrechte ramp vinden, als vroeg of laat één of andere malle gemeenteambtenaar in dit dorp de scheve platanen als een gevaar voor de mensheid zou aanmerken. Want dan gaat in Harderwijk de zaag er nog al snel in weet ik inmiddels wel uit ervaring.

Toen ik onlangs de rommel in de tuin aan het opruimen was, vond ik behalve de kolossale hoeveelheid blad die er nog van de herfst lag, ook stukken schors van de platanen. De plataan heeft haar bonte aanzien namelijk te danken aan de grote plakken schors, die bij tijd en wijle van stam en takken los komen. Een beetje typisch misschien, maar ik heb iets met platanen. Behalve de prachtige exemplaren achter m'n tuin, waar ik dagelijks van geniet, associeer ik de plataan ook vaak met de vele genoeglijke momenten op schaduwrijke dorpspleintjes en terrasjes in de Haute-Provence. De dorpspleintjes bijvoorbeeld in Castellane en Aiguines. De sfeervolle terrasjes onder een dak van platanen, waar we vroeger na een fikse wandeling in 'Les Gorges du Verdon' (zie ook mijn stukje 'Tour du Mont Blanc' van 2 december 2009) neerstreken met het hele gezin om te genieten van de rust en al het lekkers wat ze daar te bieden hadden.
Je zou kunnen zeggen dat de plataan voor mij een beetje het synoniem is voor mooie momenten, momenten om nooit te vergeten! Daarin sta ik denk ik niet alleen, de dorpsbewoners die onder het schaduwrijke lommer van de plataan een potje jeu de boules spelen, beleven daar zo te zien ook keer op keer momenten van grote kwaliteit. En in de Griekse mythologie las ik, heeft de Griekse dichter Theokritos de plataan zelfs aan de mooiste vrouw op aarde gewijd.

1 opmerking:

joke van Doggenaar zei

Vergelijking met de vrouw,vanwege de kruin stam of de wortels!