woensdag, maart 17, 2010

muzikale vertellingen



Gisteravond bracht Freek de Jonge zijn nieuwe CD ten gehore in Carré, samen met zijn band Ocobar & guests. Ik was erg benieuwd, want een goede zanger heb ik de inmiddels 65 jarige Freek nooit gevonden. Freek is meer een performer, een hele goede muzikale performer! Daarbij weet hij ook nogeens heel goede muzikanten omzich heen te krijgen.
En dat bleek gisteravond in Carré ook maar weer eens, een prima band dat Ocobar!

Tijdens de wandeling van eetcafé "Blauwbrug" naar theater Carré, hebben we even met respect naar een staaltje stuurmanskunst staan kijken. Aan bakboord op de Amstel voer ons langzaam een groot vrachtschip tegemoet, van een formaat die je op deze lokatie niet vaak tegenkomt. Een moment dacht ik, dat het wel uit de lucht moest zijn gevallen, hoe kon zo'n gevaarte hier anders verzeild geraakt zijn. Uiterst voorzichtig begon het enorme schip tussen de Magere Brug en de Blauwbrug stuurboord te draaien, richting Nieuwe Herengracht. Knap werk, in het bijna donker met zo'n kolos kiellekielle tussen die woonschepen door laveren. Op een bepaald moment zat er voor mijn gevoel geen centimeter ruimte meer tussen schip, woonschepen en beide Amstelkade's, alles zat klem zo te zien. Schijn, want even later voer die grote jongen door de brug in de Amstelkade rustig de smalle Nieuwe Herengracht op, richting Prins Hendrikkade en verder denk ik, zonder ook zelfs maar iets te hebben geschampt. Petje af!

De liedjes van Freek werden afgewisseld met verhaaltjes over een tocht van A naar Z. Een tocht van Friesland naar Zeeland in de jaren vijftig. Daar deed je toen met al dat overstappen op andere vervoerssystemen een uur of twaalf over! 12 liedjes zong hij tussen de verhalen door. Hij zong ook nog een ode aan zijn vrouw Hella, die in de zaal het licht deed en waar hij inmiddels 39 jaar mee is getrouwd. Later tijdens de slotfase kwam Hella ook het podium op met viool en lieten ze samen nog een nummer horen, waarbij Freek zelfs een gitaar ter hand nam. Iets over tienen was het feest in Carré afgelopen. We hebben genoten van de muziek, de teksten, de verhaaltjes en de sfeer in de zaal.

2 opmerkingen:

Christa zei

klinkt goed! Ik hoorde laatst het nummer van hem over zijn vrouw in de auto en ik moet zeggen dat ik in eerste instantie ook dacht 'oei oei, kan hij wel zingen?!' maar het viel mee.

Anoniem zei

....tja een zangtalent is hij zeker niet maar de tekst en muziek maken veel goed en....van Freek kan ik't "hebben"
Marjon