zondag, maart 14, 2010

Pi-dag



Van de 3e maand van het jaar is het vandaag alweer de 14e dag. Pi-dag dus las ik gisteren in de krant, en dat wereldwijd! Ik was het eigenlijk alweer vergeten, maar ik werd er vanmorgen toen ik de pc opstartte, middels m'n googlestartpagina op een ludieke manier weer aan herinnert. Pi, ofwel het getal 3,14 bestaat al sinds o.a. Archimedes in de Griekse oudheid benaderingen van pi heeft berekend. Hij nam daarvoor een cirkel met een diameter van 1, de omtrek heeft dan een lengte van pi. Maar die omtrek kon hij dus niet direct uitrekenen, maar wel de omtrek van de ingeschreven regelmatige zeshoek, die was 3. De cirkel was natuurlijk langer dan die ingeschreven zeshoek, dus was pi ook groter dan 3. Archimedes verdubbelde de zeshoek vervolgens naar een ingeschreven twaalfhoek, en die verdubbelde hij weer naar een 24-hoek. Dat deed hij nog twee keer en zo kwam hij tot een ingeschreven 96-hoek, die alhaast niet meer van een cirkel te onderscheiden was, maar waarvan hij de omtrek nog wel kon uitrekenen. Op dezelfde manier maakte hij ook nog een omschreven 96-hoek waarvan hij de omtrek kon uitrekenen. Op deze manier is Archimedes voor het getal pi uitgekomen op een waarde van 3,14.
Pi geeft bij een cirkel dus de verhouding aan tussen omtrek en diameter, leerden we al op school. Het maakt niet uit hoe groot of klein de cirkel is, altijd is omtrek gedeeld door diameter afgerond tot 2 decimalen achter de komma 3,14. Maar nog tot op de dag van heden zijn fanaten met super computers bezig dit getal te berekenen tot een schier oneindig aantal decimalen achter de komma, het record staat op dit moment op 2,7 biljoen las ik!

Dat is een getal dat niet makkelijk uit te spreken is en er bijvoorbeeld zo uitziet: 3,1415926535897932384626433832795028... enz. Belachelijk natuurlijk, als je 2,7 biljoen cijfers met de snelheid van één cijfer per seconde zou opzeggen ben je volgens Ionica Smeets van de Volkskrant 85,616 jaar bezig! Even kijken 85,616x365x24x60x60= 2.699.986.176 seconden, dat klopt dus aardig. Niet te geloven eigenlijk, je begint bij je geboorte te tellen, en bij je dood ruim 85 jaar later, ben je pas uitgeteld. Uitgeteld ben je natuurlijk sowieso als je dood bent, maar toch! Er is aangetoond dat de pi berekening nooit precies een breuk kan zijn. Pi is een z.g. transcendent getal d.w.z. dat het nooit een wortel kan zijn van een vergelijking met gehele getallen als coëfficienten.

Leuk, al die weetwatjes over pi, maar ik hou het maar gewoon bij 3,14. Al sinds mijn schooljaren heb ik 2 decimalen achter de komma meer dan genoeg gevonden.

1 opmerking:

Anoniem zei

Rekenen is altijd mijn slechtste kant,maar ik kan wel zien of verhoudingen kloppen.Joke