maandag, november 30, 2015

een mooie ingetogen melodie


Vorig jaar werd het al aangekondigd (zie in mijn blogarchief stukje 'Mozart Concert' COV Putten van 17 oktober 2014), een jubileumconcert van de Christelijke Oratorium Vereniging te Putten. Afgelopen zaterdagavond was het zover en waren we van de partij. Een vriend van ons die in de COV bij de baspartij zijn steentje bijdraagt, had ons op een toegangskaart getrakteerd. Vanaf kwart voor zeven stond de kerk open, maar rond zeven uur zat de kerk praktisch al stampvol. Alleen op de achterste banken konden we nog een plaatsje vinden, het was niet anders. Het zicht op koor en orkest was niet optimaal, maar het geluid was prima, en daar ging het primair uiteindelijk om. Goeie akoestiek heeft dat kerkje trouwens. Ik weet niet hoe vaak ik in het verleden de cantates van Johann Sebastian Bach's Weihnachtsoratorium wel niet gehoord heb, maar vaak. Het nam niet weg dat ik ook deze keer weer ademloos heb zitten luisteren.

Bach's muziek geldt als hoogtepunt van Lutheraanse kerkmuziek en als 'muzikale uitdrukking van de Reformatie' heb ik eens gelezen. Naar Bach's mening had muziek twee wezenlijke doelen: muziek behoort 'tot Gods eer en tot ontspanning van het gemoed' te zijn. Natuurlijk kan ik me als notoire heiden in het laatste deel van Bach's doelstelling goed vinden. Maar iedereen is uiteraard vrij om zich ook in het eerste deel van Bach's doelstelling te kunnen vinden. Mooie muziek tot eer en glorie van alles wat in ons universum genieten kan, zal ik maar zeggen! Ik heb in ieder geval genoten, en zo goed en kwaad als het ging, heb ik de prachtige en ingetogen compositie van het slotkoraal van de vierde cantate nog kunnen opnemen ook.

Geen opmerkingen: