dinsdag, november 10, 2015

grote poepers overal toestaan


Je leest van alles, om maar wat te noemen: Brulapen met zware stem hebben kleine teelballen; Krokodillen kunnen slapen met één oog open; Eerste honden ontstonden in Azië; Voedselketen in oceanen staat op instorten. Een scala aan z.g. wetenschappelijk onderbouwde onderwerpen die ik dus echt niet zelf verzonnen heb. En in de vandaag door de Volkskrant aangeboden Kidsweek, een echte krant met serieuze onderwerpen die zo geschreven zijn dat kinderen het ook snappen, las ik dat de Aarde reuzenpoep mist. Ik dacht eerst aan een geintje, maar niks daarvan, het is een bloedserieus item!

Door een tekort aan poep dreigt er op Aarde een fosfortekort te ontstaan. Fosfor is een belangrijk en alles regulerend mineraal voor mens en dier en zorgt er ook voor dat planten en bomen kunnen groeien. Ik heb altijd gedacht dat we hier juist een teveel aan poep, en dus ook fosfor hadden. Een probleem dat ze hier immers mestoverschot noemen. Ik ben benieuwd welke aanpak uit deze studie weer voortkomt. Om te beginnen kunnen we lijkt mij alle poep van honden, katten en grote grazers maar beter gelijkmatig over stad en land verspreiden.

Geen opmerkingen: