dinsdag, augustus 26, 2014

Zwolse romantiek


De Kromme Jak is volgens mij wel één van de meest pittoreske straatjes in de Zwolse binnenstad. Ik moest daar aan denken toen ik op facebook een foto van 'Kort Jakje' tegenkwam, een klein voormalig pakhuisje in de oksel van de Kromme Jak, dat is omgebouwd tot een Bed & Breakfast voor verliefde stelletjes. Dat maak ik er overigens zelf van hoor, want het is daar klein en knus.

Het lijkt erop of Zwolle, m'n geboortestad, in toenemende mate weer een prominent plekje in mijn leven inneemt. Beelden die ik vroeger niet zag, of mogelijk niet wilde zien, vind ik nu prachtig. De Zwolse binnenstad, die ik zo ongeveer ken als mijn broekzak, vind ik echt één van de meest romantische plekjes in de regio. Voor het overige is Zwolle topografisch gezien net zo ontploft als heel veel steden in Nederland. Mijn dochter woont in een groot stadsdeel waar nog geen twee decennia geleden koeien liepen.

Maar om even terug te komen op de Kromme Jak, die is zo uniek dat daar delen van de tv-serie over Johnnie Jordaan werden opgenomen. In Amsterdam was kennelijk nergens zo'n pittoresk en ongeschonden straatje te vinden als de Kromme Jak in de vroegere volksbuurt van de Zwolse binnenstad. Zwolle is ook een stad met behoorlijk wat monumenten, groot en klein. Om maar wat te noemen: de Grote Kerk, de Sassenpoort, eeuwen oude stadsmuren, gevelstenen en een beeld van Rodin, afgewisseld met teksten hier en daar over bijvoorbeeld het ontstaan van de SDAP in Zwolle en over bekende personen als Ter Borch, Brood, Potgieter en Thorbecke.

Boeiend allemaal, en er is nog veel meer te zien, teveel om in dit stukje op te noemen, dat zal ik dan ook zeker niet doen. Alleen dit nog: Wie Zwolle niet kent is niks gewend!

Geen opmerkingen: