donderdag, augustus 14, 2014
kunst en techniek
Toen we de ondergrondse Pleingarage uitkwamen was de lange rij wachtenden voor het Mauritshuis zo ongeveer het eerste wat we zagen. We hadden gelijk de neiging rechtsomkeert te maken, maar we konden ons beheersen. Aansluiten dus maar, het viel mee achteraf, twintig minuten later waren we binnen in het onlangs geopende en vernieuwde c.q. uitgebreide Mauritshuis. Het totale oppervlak van het rond 1634 door architect Jacob van Campen (1596-1657) ontworpen Mauritshuis in Den Haag, is dankzij een ondergrondse verbinding waarin ook de foyer is gesitueerd, naar een gebouw aan de overkant van de Korte Vijverberg praktisch verdubbeld. Het één en ander naar een ontwerp van de Amsterdamse architect Hans van Heeswijk (1952). Mooi gedaan, heel transparant allemaal, vooral de hoeveelheid daglicht dat tot het ondergrondse gedeelte doordringt is opvallend. Jammer dat er naar ons gevoel toch een beetje te veel mensen rond liepen in het museum. Veel te druk, helemaal in het oude gedeelte. Toen we voornamelijk de nieuwbouw bekeken hadden hebben we de auto maar weer opgezocht, we komen nog wel eens een keer terug. Bovendien, het oude gedeelte met zijn vaste collectie zoals het meisje van Vermeer, de stier van Potter en nog veel meer, hadden we hier al vaker gezien.
Een halfuurtje later zaten we niet ver van de z.g. zandmotor nabij Kijkduin in het zonnetje te lunchen bij Habana Beach. De zandmotor, (Zie mijn stukje 'Zandmotor' van 19 januari 2011) is nu ongeveer 3 jaar in werking. Afgelopen maart zijn de eerste bevindingen van ca. 2,5 jaar onderzoek naar de werking van de Zandmotor gepresenteerd. Ik las dat het zand van dit in 2011 aangelegde schiereiland zich inderdaad verspreidt zoals met behulp van de modellen is berekend. Ruim 2,5 miljoen m3 is al door wind en golven verplaatst langs de kustlijn, de Zandmotor is hierdoor in zijn geheel smaller en langer geworden. De kustveiligheid neemt toe doordat het zand wordt afgezet aan de noord- en zuidkant van de Zandmotor en zich verspreidt binnen het kustfundament. Ook de natuurontwikkeling laat positieve veranderingen zien in de vorm van een verscheidenheid aan (bodem)dieren in de lagune en het duinmeer en de eerste plantensoorten die opkomen zoals zeeraket, biestarwegras en gelobde melde. De Zandmotor is bovendien een geliefde plek om te recreëren. Het onderzoek naar de ontwikkeling van de Zandmotor loopt door tot 2021. In 2016 worden de eerste conclusies getrokken over dit pilotproject.
Het één en ander schijnt zich dus volgens plan te ontwikkelen. Prachtig, dat op zo'n manier de zee zelf nieuw land aanmaakt en bijdraagt aan de kustveiligheid. Maar dat niet alleen, ze schept ook meer ruimte voor natuur en recreatie. Een mooi innovatief pilotproject, een beter voorbeeld van bouwen in en met de natuur kan ik me nauwelijks voorstellen!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten