maandag, augustus 04, 2014

nostalgisch Veere


Onlangs hoorde ik 'Het Veerse Gat' van Jaap Fisscher op de radio. Behalve dat ik nog in het bezit ben van een LP met dit nummer uit 1962, heeft de inhoud van de songtekst weinig of geen referenties met mijn persoonlijke herinneringen aan het Veerse Meer. Desalniettemin dwaalde ik daar gelijk, na het horen van dit lied, met mijn gedachten in het verleden rond. In het bijzonder in de tijd toen we ons daar in jachthaven Oostwatering een paar zomers lang met vrienden, tieners, kleine tentjes en zeilbootjes goed hebben vermaakt.

Dagelijks deden we zeilwedstrijdjes met z'n allen, de 420 met spinaker en trapeze ging meestal voorop, maar de Schakel deed het ook niet slecht. De Middellandse zeejol, de kleinste van het trio, kwam met z'n fraaie gaffeltuig meestal achteraan sukkelen. Hoe dan ook, we hadden veel lol en wisselden vaak van boot en bemanning. Dat ging door nonchalance soms ook wel eens een beetje fout. Toen ik een keer als fokkemaat in de trapeze hing van de 420, verloor ik door een bijzondere stuurmanoeuvre van de schipper de controle, en klapte ik met m'n ribbekast tegen de zijkant van het schip. Gevolg, een gekneusde rib, ik kon een aantal dagen nog slechts ingehouden lachen.



(Filmpje van William de Baets voor Alwin: Met 'Het Veerse Gat' van Jaap Fisscher geeft het een prachtig sfeerbeeld van Veere e.o.)

Maar het was niet alleen zeilen wat we daar deden. De prachtige wandel- en fietstochten daar staan me ook altijd nog bij. Met z'n allen barbequeën en drinken bij de tent of op Aardbeieneiland, de verhalen en fantasieën, de avondjes in 'De Kemel', het clubhuis van watersportvereniging 'Arne', het gedoe met jongens en meiden, wat wil je ook, het waren allemaal tieners, enfin teveel om op te noemen. Toen we jaren later daar kwamen met de 'Felis Onca IV' of nog weer later met de 'Swing' was het ook prachtig. Maar toch kon de luxe van een kajuitzeiljacht in mijn beleving niet tippen aan het vermakelijke gerommel in de tentjes en open zeilbootjes van weleer!

Geen opmerkingen: