zaterdag, augustus 23, 2014

(meerder)jarige kleindochter


Terwijl in 1996 in Nederland o.m. de dienstplicht werd afgeschaft, in Amsterdam de 'Arena' werd geopend, de eerste Thalys in een sukkeldrafje van Amsterdam naar Parijs reden, onze nationale vliegtuigfabriek Fokker failliet ging, met de Hubble ruimtetelescoop de eerste foto's van Pluto werden gemaakt, in een Schots laboratorium een schaap werd gekloond die ze Dolly (naar Dolly Parton) noemden, Guus Meeuwis met de spoorhit 'Kedeng, Kedeng' uitkwam, Jantje Smit op 10 jarige leeftijd met Carola Smit en de rest van BZN het nummer 'Mama' opnam en Arnon Grunberg voor zijn debuut roman 'Blauwe Maandagen' Het Gouden Ezelsoor ontving, kregen wij Jeanne, ons eerste kleinkind!

Gisteren hebben we met z'n allen haar 18e verjaardag gevierd. Nu is ze dus meerderjarig, een juridische term, niet te verwarren met volwassenheid. Volgens de grondwet mag ze vanaf nu dus meedraaien in het politieke circuit, en mag ze kiezen of gekozen worden. Een meerderjarige is in ons rechtsstelsel in principe handelingsbekwaam, en zal voor al zijn of haar rechtshandelingen moeten instaan. Als ze strafrechtelijke delicten begaat, zal ze dus in principe volgens het volwassenenstrafrecht worden berecht. Dat is in grote lijnen wel zo'n beetje de consequentie van meerderjarig zijn. Maar volwassenheid is weer wat anders, hoe anders dat weten zelfs geleerden niet altijd te duiden. De één is op z'n twaalfde al een behoorlijke wijsneus, terwijl de andere van z'n lang zal ze leven niet veel wijzer wordt. Maar hoe je het echter ook wend of keert, als ze gewoon lekker doorgaat op haar eigen ingeslagen weg naar volwassenheid, zal dat volgens mij ongetwijfeld goed komen!

Jeanne vertelde me dat ze vandaag, op haar verjaardag dus, haar eerste rijles heeft gehad. Ze kon al wel een beetje rijden maar nu was het menens. Best spannend natuurlijk, dat weet ik nog wel van toen ik zelf mijn eerste rijles nam. Van alles speelde er door mijn hoofd. Kan ik het wel, en wat gebeurd er als ik een ongeluk veroorzaak, daar kon ik destijds buikpijn van krijgen. Onnodige kopzorg natuurlijk, je neemt niet voor niets les van een ervaren rijinstructeur, die bovendien naast je zit en tijdig kan ingrijpen als het moet. Ben benieuwd hoeveel lessen ze nodig zal hebben, en dan ook nog die theorie. Ze doet haar best maar, ik ben blij dat ik in dit opzicht niet in haar schoenen sta. Ik denk dat ik het zeker met de theorie nog knap moeilijk zou hebben.

Maar wat zit ik te ouwenelen, daar heeft Jeanne geen boodschap aan. Die gaat het allemaal halen in het komende jaar, daar ben ik van overtuigd!

Het was een gezellig feestje. Wel een beetje jammer dat we vanwege de regen niet lekker buiten konden zitten. Ik kan me geen nattere Augustus herinneren dan de huidige. Ik heb het eens nagekeken, maar Augustus 1996 was sowieso een heel stuk droger. Ach ja, de tijd vliegt, je kan niet altijd alles hebben!

4 opmerkingen:

joke van Doggenaar zei

Och wat waren wij allemaal gek op haar, ons eerste kleinkind. Ook de tantes en de ooms. Je werd helemaal vertroeteld. En gisteren genoten van al het lekkers wat je gemaakt hebt. Ik vind je tof.
oma joke

Christa zei

Ah leuk zeg!

Ewout zei

Vanaf Sint Maarten gefeliciteerd met Jeanne...18 jaar, meerderjarig....een hele mijlpaal.
Moet nog wel even grinniken om de passage over de rijlessen voor het autorijden. Ik moet dan altijd terugdenken aan de tijd dat we met 'ome' Evert mee mochten rijden. Alle kinderen, nichtjes en neefjes in de Wartburg, naar de hei en scheuren maar. Machtig mooi, zal het nooit vergeten. Hoe jong ik ook was heb ik me altijd wel afgevraagd of m'n oom wel een rijbewijs had... Misschien is het wel de basis voor het vak waar ik alweer wat jaartjes in vertoef... 😄😉

Brend zei

18 jaar, hoe snel is dat gegaan. Maar iig met liefhebbende opa&oma!
Geboren, kruipen, lopen, rennen.
En nog steeds is ze speciaal ;-)
Leuke foto's, hoe jong waren we Evert!