maandag, augustus 18, 2014

zomergast 2014-5


Dr. Ir. Ionica Smeets (1979), wetenschapsjournalist/wiskundige kende ik al een beetje van de rubriek 'De wiskundemeisjes leggen het nog één keer uit' in de Volkskrant, die ze samen doet met Drs. Jeanine Daems. Verder zag ik haar de laatste tijd op TV in het programma 'De slimste mens'. Maar gisteravond heb ik haar drie uur lang op TV kunnen volgen in het programma 'Zomergasten'. Aardig, ik heb me niet verveeld, een vrolijk mens ook, al begon die eeuwige smile op haar gezicht me op het laatst wel een beetje te storen.

Wiskunde is een vak vol symbolen en formules, waar de doorsnee wiskundige doorgaans stoïcijns en ondoorgrondelijk mee omgaat. Alles wordt rationeel benaderd en is in hun optiek te duiden en exact te verklaren. Eenvoudige onderwerpen als bijvoorbeeld het laden van een vaatwasser, de kortste weg naar een bepaald doel of de kans op geluk met iets of iemand, worden academisch benaderd. Typische gasten die wiskundigen, het is soms lastig om met ze om te gaan.
Maar behalve met die gebeitelde glimlach van haar, had ik met de in 'getaltheorie' gepromoveerde wiskundige Ionica Smeets weinig moeite. Integendeel, ik vond het vaak vermakelijk zoals ze de materie benaderde. Enthousiast en ongeremd werden priemgetallen, de Fibonacci-reeks en Euclides behandeld, en kwamen Torn, Feynman en Wertheim voorbij. Maar ook de structuren van een ananas en een dennenappel werden als pure kunst en noodzakelijke eyeopeners geanalyseerd, om zo de geheimen van het bestaan te ontrafelen.

Vermakelijk vond ik ook te merken, dat het Wilfried de Jong soms een beetje te snel ging. Dat hij in ieder geval met het één en ander niet goed raad wist. Dat ben ik niet van hem gewend, ik vind het doorgaans een hele goeie interviewer. De snelheid van het internet en de wereld van de getallen, voor Smeets peulenschilletjes, bleken voor de Jong erg abstracte begrippen, en niet alleen voor de Jong denk ik. Enthousiast kwebbelde Ionica Smeets er over door, maar Wilfried de Jong hoorde ik een tijdje nauwelijks meer. Het stoorde me niet, later ging het trouwens weer veel beter, vooral toen Leo Vroman en zijn vrouw ter sprake kwamen. Typische gasten die wiskundigen zei ik hiervoor, daar blijf ik bij, ik vind nerd Ionica Smeets haast zelf een wiskundige vergelijking. Ze kan denk ik middels haar benadering van de materie en haar manier van vertellen hele volksstammen enthousiasmeren voor wiskunde, maar wie er achter die eeuwige glimlach schuilgaat ben ik nauwelijks te weten gekomen! Maar evengoed heb ik gisteravond erg genoten van deze zomergast. Het ging met de bèta-wetenschapper allemaal een beetje anders dan anders, maar jong, passie, speels en snelheid is hoogst waarschijnlijk wel de toekomst voor programma's als 'Zomergasten'.

2 opmerkingen:

Christa zei

Het is ook wel een raadsel waarom je het 'lachloze' gezicht van Maarten van Rossum elke dag kan velen in 'de slimste mens' en het lach-grage gezicht van Ionica Smeets na een paar uur al enigszins begint te wantrouwen. Los dat maar eens op. Terwijl ze evengoed veel meer over haarzelf vertelde dan de zomergast van vorige week. haha

Evert Veldkamp zei

Goed gezien, ik ben het eigenlijk wel met je eens!