vrijdag, november 29, 2013

cradle to cradle


Alhoewel ik van tevoren inderdaad had afgesproken met J naar het Science Café te gaan, had ik gisteravond toen het er op aan kwam eigenlijk geen zin, maar ik ben blij dat J me heeft meegetroond. 'Cradle to cradle' was het onderwerp, wie heeft er al niet over gehoord of gelezen. Maar uit de mond van een ecologisch zwaargewicht als Prof. Dr. Louise Vet kwam de boodschap gisteravond bij mij beter over dan alle keren daarvoor. Van enkel het ecologische doemscenario dat Al Gore een paar jaar geleden schetste moest ik helemaal niets hebben. Volgens hem was op termijn door toedoen van de mens, de vernietiging van al het leven op aarde onafwendbaar. Er sprak geen sprankje hoop uit zijn boodschap.

De boodschap van Prof. Dr. Louise Vet (buitengewoon hoogleraar aan de Universiteit van Wageningen Universiteit en directeur aan het Nederlands instituut voor Ecologie) gaf lichtpuntjes. Zij pleite voor een collectief ecologisch bewustzijn, waarmee de wereld positief zou kunnen veranderen. Geen verspilling meer, maar een economie gebaseerd op een totaal hergebruik van middelen, tot zelfs aan onze eigen ontlasting aan toe!


Een ontwerp van Claus en Kaan Architecten.

'Cradle to cradle' is een nieuwe kijk op duurzaamheid. Het principe kan zowel worden toegepast bij het ontwerpen van gebouwen als bij het ontwikkelen van nieuwe producten. Het uitgangspunt is dat alle gebruikte materialen na hun leven in het ene product nuttig kunnen worden ingezet in een ander product, zonder kwaliteitsverlies. Een visie waarvoor o.a. het boek 'Cradle to cradle: Remaking the Way we make Things' van William McDonough en Michael Braungart de grondslag vormt.

Het was weer een leerzaam avondje in het Science Café. De boodschap was en is: We moeten echt wel iets gaan doen met z'n allen. Dus op naar een 'collectief ecologisch bewustzijn'. Laten we daar mee beginnen, daar is het nooit te laat voor!

By the way, ik heb erg genoten van 'Back on the Corner', een Harderwijks muziekgroepje dat voor- en achteraf met zichtbaar plezier leuke jazz nummers ten gehore bracht, vaak doorspekt met pop en blues elementen.

1 opmerking:

Christa zei

Leuk te lezen dat het interessant was en vooral ook dat je er geen deprimerend gevoel aan over hebt gehouden.