dinsdag, november 05, 2013

knoop doorgehakt


Het dorpje Ovifat ligt in de nabijheid van het hoogste gebied van België, t.w. de 'Hoge Venen' die op 694 meter boven zeeniveau liggen. Het dorpje, gesitueerd in de denkbeeldige driehoek Eupen, Robertville, Malmedy, Eupen ligt zelf op ongeveer 615 meter boven zeeniveau. Ruim zes jaar geleden waren we daar een weekend met een stel vrienden (zie mijn stukje 'Ovifat' van 2 maart 2007) en hebben we daar o.a. een stevige wandeling gemaakt in de 'Hoge Venen', met Baraque-Michel als vertrekpunt. Een prachtige wandeling door een open veen(moeras), veelal over een nat en glibberig houten plankier, het was nogal regenachtig. De zware en stijve bergwandelschoenen die ik aan had waren totaal ongeschikt voor dit terrein. Geforceerd en bang om uit te glijden op die harde stijve zolen, probeerde ik mijn vrienden, die op gewone sportschoentjes soepeltjes voor me uit tippelden, al glibberend enigszins bij te houden. Ondanks mijn voorzichtige maar krampachtige loophouding ben ik tijdens de circa drie uur durende wandeling toch een paar keer onderuit gegaan, en naast het plankier in het hoogveen belandt. De krachtige verwensingen aan het adres van het opperwezen deden mijn vriendjes voor me dan zo opschrikken, dat ze me onmiddelijk te hulp schoten. Uiteraard, daar zijn het vriendjes voor.

Dat het van cruciaal belang is in een gegeven situatie op de juiste schoenen te lopen heb ik dus aan den lijve ervaren. Mogelijk is er in die uren durende onnatuurlijke loophouding en glibber- en valpartijen in mijn onderrug iets verschoven. Spondylolisthesis noemen ze dat met een moeilijk woord. Ik heb het destijds ook wel even gevoeld, maar er nadien weinig of geen aandacht meer aan geschonken. Vaak, en zeker in de beginjaren na die wandeling, was er ook weinig of niets aan de hand. Toch kan ik achteraf zeggen dat ik sindsdien met een onderrug-probleem te maken heb, lang staan en lange wandelingen geven in toenemende mate problemen. Nu de klachten zijn uitgebreid met een blokkade van de spieren die de linker voetfunctie afwikkelt heb ik de knoop eindelijk doorgehakt. Een neurologisch onderzoek zal één dezer dagen met behulp van een MRI scan moeten uitwijzen of de voorlopige diagnose correct is, en wat er mogelijk aan gedaan kan worden. Ben benieuwd!

1 opmerking:

Charles en Geke zei

Het was wel een hartnekkige knoop die doorgehakt moest worden. Maar goed hij is door pfff! Nu maar hopen dat je niet claustrofobies bent.
Wij zijn ook benieuwd?