vrijdag, april 20, 2012

Zevenblad, eigen teelt


Zevenblad van eigen teelt, niet dat ik er iets aan hoef te doen, het groeit vanzelf, erger nog het woekert zelfs! De hele tuin is ermee vergeven. De Latijnse naam voor het z.g. onkruid zevenblad, hanenpoten of tuindersverdriet is Aegopodium podagraria. Ik las ergens dat het hier ooit bewust is aangeplant om Romeinse soldaten onderweg van voedzame groente te voorzien. Of het waar is weet ik niet, 't zou goed kunnen. Want zevenblad was vroeger een bekende en belangrijke groente, hoewel ik me niet kan herinneren het ooit te hebben gegeten. Het zit boordevol vitamine C, provitamine A, kalium, calcium, magnesium en kiezelzuur. Gedroogd smaakt het als peterselie, rauw smaken de jonge verse blaadjes het beste. Het is geschikt voor soepen, salades en stoofschotels, het is feitelijk in alle recepten bruikbaar waar je ook spinazie voor zou gebruiken. En medicinaal werd het vroeger ingezet bij gewrichts aandoeningen.

Eén van de jongens van m'n muziekgroepje heeft bij tijd en wijle wel eens last van zo'n aandoening. Ik heb hem aangeboden om zo af en toe eens in mijn tuintje te komen grazen. Maar daar wilde hij niks van weten, ondankbaar schepsel! Jammer, dan moet ik het zelf maar opeten, het schijnt trouwens ook een probaat middel tegen jicht te zijn. Afgelopen week heeft Jo. daarom maar eens een stoofschotel gemaakt van zevenblad en pasta met spekjes, ui, appel, kerrie, creme fraiche en een snufje zout en peper. Heerlijk, al laten we de volgende keer het zevenblad wel iets langer stoven. Wie weet krijgen we de smaak wel te pakken van alle eetbare onkruiden die ons tuintje te bieden heeft. Want van behalve zevenblad, is ons tuintje ook nog eens vergeven van o.a. paardebloem, brandnetel, vogelmuur, weegbree en zuring.

5 opmerkingen:

joke van Doggenaar zei

Evert je bent toch wel een beetje met de aarde bezig,vorige blog was met je kop in de wolken.

Christa zei

Het weeldert kennelijk niet voor niets in jullie tuin. Goed voor jicht, pijnlijke gewrichten en ook nog eens urine afdrijvend en goed voor de blaas. Wat wil je nog meer?! Het groeit zo je mond in. De natuur heeft maar het beste met je voor.. haha

Anoniem zei

je kan het ook eten!
pesto, stamppot, een "groene schotel"... google een keer!!!

sara zei

kan je zevenblad in bakken of terracotta pot kweken.

sara zei

kan je zevenblad in bakken of terracotta pot kweken.