zondag, maart 15, 2020

Natuur verandert nu eenmaal


'Het is groen en het is overal' las ik onlangs in de Volkskrant. Een artikel van Cor Speksnijder over de wereldwijd uitgevlogen Halsbandparkiet. Of dat erg en waar is weet ik niet, ik ben geen ornitholoog en ook geen bioloog. Wat ik wel weet is, dat er in het Vondelpark al decennia lang zwermen van die schreeuwerige types rondvliegen. De diverse concerten in het Vondelpark openluchttheater worden vrij frequent door overvliegende zwermen Halsbandparkieten verstoord. Iedereen pikt dat, je kan er immers toch niets aan doen. Je hoort bovendien ook wel andere geluiden uit de stad. Het hoort nou eenmaal ook een beetje bij de ambiance van een openluchttheater. Maar desalniettemin kreeg ik moordneigingen en behoefte aan een hagelgeweer, toen daar een uitvoering van de Goldbergvariaties door pianist Jan Willem Rozenboom steeds werd verstoord door een squadron schreeuwerige Halsbandparkieten.

Geen opmerkingen: