maandag, maart 02, 2020

intimiteit van de binnenwereld


1. Piet Meiners (1857-1903): Portret van Cobi Arntzenius-Witsen in het atelier op Ewijkshoeve, 1896.
2. Suze Robertson (1855-1922): Vispoort te Harderwijk, rond 1906.
3. Jan Toorop (1858-1928): Portret van Marie Jeanette de Lange, 1900.
4. Theo Molkenboer (1871-1920): Moeder voor haar linnenkast, 1895.
5. Gijs Bosch Reitz (1860-1938): Uitgang van de Oude St. Janskerk op de Brink te Laren, 1893.
6. Jan Veth (1864-1925): Portret van Margot de Lange, 1909.

Bovenstaande collage is min of meer een miniatuur impressie van de tentoonstelling 'Spiegel van de ziel', van Toorop tot Mondriaan in museum Singer Laren. Alleen de 'Vispoort van Harderwijk' (2) kwam ik daar even verderop tegen in de tentoonstelling 'Van Barbizon tot Bergen', Expressies van de moderne tijd.

De tentoonstelling 'Spiegel van de ziel' bestaat uit ruim 70 schilderijen, aquarellen en tekeningen, die rond 1900 zijn gemaakt. In die tijd werd bij een aantal kunstenaars het gevoel dat een schilderij moet oproepen, belangrijker gevonden dan een realistische weergave van werkelijkheid. De psychologie in opkomst zal ik maar zeggen. De binnenwereld van de mens moest door de kunst in beroering komen. Kunst moest een spiegel van de ziel zijn! Een prachtige tentoonstelling, wat mij vooral trof is de weldadige rust die van de vrouwen in hun bezigheden uitgaat in bovenstaande collage.

Geen opmerkingen: