zondag, maart 22, 2020

mix van rock en avant-garde


Blij dat ik mijn LP verzameling nooit heb weggedaan. Niet dat ik nog heel vaak een LP opzet, maar bij tijd en wijle wil het nog weleens gebeuren. Van Frank Zappa bijvoorbeeld, de op 4 december 1993 op 52 jarige leeftijd overleden musicus die zijn tijd ver vooruit was. Mooie herinneringen komen boven, bijvoorbeeld aan een paar concerten in de Ahoy, begin jaren 80, waar ik zelfs met mijn kinderen heen ging, prachtig!

Wanneer ik dan in mijn platenkastje eenmaal bezig ben met Zappa, ga ik een poosje met hem door. Ik heb een aantal LP's, dus dat wil wel lukken. Wat was zijn muziek toch uniek, voor mij kan veel hedendaagse pop- en rockmuziek daar in de verste verte niet aan tippen. Alle soorten muziek wist hij te combineren, jazz, blues, rock en klassiek. Pure kunst was het, een vermakelijke mix van rock en avant-garde. Ik begrijp niet dat zijn muziek zo weinig van invloed is op de hedendaagse rock 'n roll. 't Kan aan mij liggen, maar nooit hoor ik daar iets over. Frank Zappa heeft nooit concessies gedaan in commercieel opzicht. Mogelijk dat daarom toch te weinig mensen van zijn muziek houden, of dat ze zijn muziek gewoon te complex vinden. Maar dat laatste kan ik mij nauwelijks voorstellen!

1 opmerking:

Evert zei

https://www.youtube.com/watch?v=TdbtZqEyE7U