zondag, mei 12, 2019

gekraakt door Boomhommels


Bij mijn stukje 'Het voorjaar zit al in de lucht' van 23 februari 2019, had ik een foto van 'Kasteel De Koolmeeshof' gevoegd. Ik zag toen dat mijn nieuwe nestkastje al regelmatig door koolmeesjes werd verkend, en dat niet alleen, na verloop van tijd werd er ook genesteld. Af en aan vlogen ze, een drukte van belang. Maar ergens halverwege april was het ineens voorbij met de drukte, geen koolmees meer te bekennen. Even nog dacht ik dat er al gebroed werd, maar dan had je toch op z'n minst zo af en toe één van beide meesjes bij het nestgat moeten zien voor de fourage. Eind april was het mij wel duidelijk dat er geen koolmeesleven meer in de brouwerij aanwezig was, waarschijnlijk is één van beide verongelukt dacht ik nog. Echter toen ik het nest leeghaalde om een ander paartje hier nog een kans te geven, het was per slot van rekening nog steeds voorjaar, bleek er een hommelnest in te zitten!

'Kasteel De Koolmeeshof' was gekraakt door hommels, enwel door de Bombus hypnorum ofwel de Boomhommel. Komt vaker voor las ik op internet. Boomhommelnesten worden gemaakt bovengronds in allerlei holtes, onder daken, in schuren en stallen, in oude vogelnestjes of in opgehangen nestkastjes. Maar dat ze ook in staat zijn met hun gezoem een koolmezenpaartje te verjagen en hun nest in aanbouw te kraken is wel erg brutaal. Boomhommels, aan mijn hoela, kloothommels zullen ze bedoelen!

1 opmerking:

Addy zei

Prachtig toch zo'n nest!