maandag, mei 06, 2019

sterke licht-donker contrasten


De expositie van Arthur Briët (1867-1939) in het Noord-Veluws Museum in Nunspeet geeft een mooi overzicht van zijn werk. Behalve intieme interieurstukken en sfeervolle landschappen schilderde Briët magistrale portretten. Zijn bijnaam ‘Rembrandt van de Veluwe’ had hij te danken aan het feit dat hij in zijn schilderijen, net als zijn wereldberoemde voorganger, met een sterk licht-donker contrast werkte. Die speciale techniek is een belangrijk kenmerk van de stijl van Rembrandt (1606-1669), ‘clair-obscur’ genoemd, die weer geïnspireerd was door de bekende en beruchte Italiaanse schilder Caravaggio (1571-1610), waar ik toevallig net in 'Grand Hotel Europa', de grote roman van Ilja Leonard Pfeijffer (1968) een spannende passage heb gelezen over zijn zoektocht naar het laatste schilderij van Caravaggio, maar dat terzijde. Ook in de hantering van zijn schildersgereedschap is te zien dat Briët veel had geleerd van Rembrandt. Hij combineert in zijn werk, net als zijn grote voorbeeld, a.h.w. een naturalistische en impressionistische penseelstreek. Arthur Briët, Rembrandt van de Veluwe, een mooie contrastrijke expositie!

Geen opmerkingen: