maandag, mei 04, 2015

over een kleurrijke kakofonie


Over het bijzondere gebouw van Beeld & Geluid in Hilversum heb ik al vaker wat geschreven. Zie o.m. in mijn blogarchief stukje 'beeld en geluid' van 13 december 2006, een kleine 2 weken na de opening door koningin Beatrix. Sindsdien ben ik vaker in dit prachtige gebouw geweest. Het is een soort museum waar ze ons collectieve audiovisuele geheugen bewaren en onderhouden van meer dan een eeuw Nederland in beeld en geluid. Het is uiteraard ook het enige voorbije tijdperk dat tot nu toe in bewegend beeld en geluid bestaat. Een bron van informatie en vermaak voor de professionele gebruikers, het onderwijs en het algemeen publiek. De enige plek in Nederland die letterlijk dienst doet als monument voor de media en de makers. Waar momenten en gebeurtenissen worden bewaard die we niet mogen vergeten, en waar bezoekers een onvergetelijke dag kunnen gaan beleven!

Een onvergetelijke dag heb ik daar tot dusver nog niet beleeft. Integendeel zou ik bijna zeggen, ik ben er tot op heden geloof ik 4 of 5 keer geweest, maar ik heb het evenzo vele keren een min of meer teleurstellende ervaring gevonden, met name de attractie Experience. Daar is gewoon teveel van alles, behalve structuur. Altijd druk en chaotisch. Ik zie, zal ik maar zeggen door de bomen het bos niet meer. De capaciteit van de attracties is vaak zo ontoereikend, dat als je zou willen, je eigenlijk nergens goed aan kunt deelnemen. En dan de alom knipperen schermen en lichtjes in die schemersfeer, om scheel van te worden. Bij elk gepland bezoek heb ik steeds gedacht dat de kermisachtige sfeer inmiddels wel verdwenen zou zijn, maar niks hoor, het blijft in mijn beleving een kermis. Maar voor ik helemaal als een verzuurd fossiel wordt versleten, wil ik toch ook wel iets positiefs melden over Beeld & Geluid. Ze hebben daar uiteindelijk heel wat meer te bieden dan alleen maar dat amechtige Experience!

Het gebouw is bijvoorbeeld ook voorzien van een paar theaterzalen, en dat zijn oases van rust in deze malle toko. Gewoon lekker kijken naar een tekenfilmpje van Buurman en Buurman, of naar iets serieuzer's van Andere Tijden, bijvoorbeeld over ons koloniale verleden in Indonesiƫ. Maar ook een eeuw Nederland in vogelvlucht was prachtig. Over geschiedenis en de z.g. vooruitgang gesproken! En zo heb ik afgelopen zondagmiddag in Beeld & Geluid toch weer enkele uren met plezier doorgebracht.

Geen opmerkingen: