zaterdag, februari 18, 2012

Perpetuum Jazzile met de Avsenik Medley


Gisteravond kreeg ik van m'n zus en brother-in-law in Kampen een stuk muziek te horen waar ik even helemaal blij van werd. De 'Avsenik Medley', een eerbetoon van het Sloveense koor Perpetuum Jazzile aan de Sloveense componist en muzikant Slavko Avsenik (1929). Ik had er nog nooit van gehoord, maar dat zegt meer over mij dan over de groep, want die bestaat in de huidige vorm al sinds 2001 las ik. Vorig jaar zijn ze zelfs op 'World Tour' geweest o.a. naar de Verenigde Staten en Canada. Het koor, dat zowel uit vrouwelijke als mannelijke zangers bestaat, maakt gebruik van een breed spectrum van jazzy stijlen in de volksmuziek. Polka's, walsen, Bossa nova, swing, funk, gospel, pop noem maar op. Ze hebben een zeer uitgebreid repertoire, covers van songs van o.m. de Beatles, Van Halen, maar ook van meer hedendaags als bijvoorbeld Lady Gaga. Wat mij vooral zo trof was het jeugdige elan, de dynamiek en het aanstekelijke enthousiasme van de groep.

In de 'Avsenik Medley', als gezegd een eerbetoon aan Slavko Avsenik & seine Original Oberkrainer, nemen de zangers en zangeressen van Perpetuum Jazzile a.h.w. de plaats van het orkest in. Het hele stuk wordt a capella gebracht, waarbij de instrumenten vocaal worden verbeeld en geïmiteerd tot aan de percussie sectie toe.

1 opmerking:

Anoniem zei

word ik heel vrolijk van op de zondagmorgen, thanks.
Fonneke