donderdag, november 29, 2007

Pretoria



Van oorsprong heeft Pretoria zijn naam te danken aan de twee Boerenpioniers Andries en Wessel Pretorius. Tegenwoordig heeft het ook de Sotho-naam Tshwane, waarmee de stad wil aantonen dat het na de Apartheidsperiode een nieuwe weg is ingeslagen. Het is de bestuurlijke hoofdstad van Zuid-Afrika en een vooraanstaande universiteitsstad. De stad ligt op ca. 55 km ten noorden van Johannesburg in een gebied dat ca. 1450 meter boven de zeespiegel ligt, en is op twee na de grootste stad van het land met goede musea, mooie gebouwen en lommerrijke parken en boulevards. Het is een rijke stad, dat ze voor een groot deel te danken heeft aan de nabij gelegen diamantmijnen. Ons bezoek aan Pretoria j.l. oktober was van korte duur, bovendien leende doel en karakter van ons bezoek aan deze stad zich moeilijk voor uitgebreide excursies.
Huize "Casta Diva" onze verblijfplaats aldaar lag in de heuvels van Pretoria-Noord, vrij ver buiten het centrum van de stad. Als je wat hoger de heuvel achter ons huis op klom, kon je van daaraf wel het centrum met z'n hoge gebouwen in de verte zien liggen. Verder heb ik alles in de stad vanuit een rijdende auto gezien, overigens heb ik wel gelezen dat het gebruik van een auto in deze stad bijna onvermijdelijk is gezien de verspreiding van de historische bezienswaardigheden. Het echte hart van de stad wordt praktisch helemaal ingenomen door overheidsgebouwen en kantoren, en is daardoor in meerdere opzichten een weinig aantrekkelijk gebied voor de argeloze wandelaar.

Wat bij mij in het bijzonder op het netvlies is blijven staan, zijn de weelderig bloeiende lanen, parken en boulevards in de stad. In de lente, en dat was het daar, staan de tien duizenden Jacaranda's in de stad in volle bloei, alles was lila gekleurd. Maar ook zagen we groepen bloeiende Jacaranda's samen met knalrood bloeiende Koraalbomen en het geel van Goudenregens, alhoewel ik twijfel over de naam van de laatste, maar prachtig geel was ie wel. Op veel plekken in de stad zag je alleen maar een overweldigende bloesempracht zonder een enkel blaadje groen daartussen, dat gaf in combinatie met de diffuse lichtval een wel heel bijzondere sfeer.
In de verte heb ik ook nog een glimp kunnen opvangen van het Voortrekkers Monument, een imposant vierhoekig gebouw van graniet, dat bij mij gemengde gevoelens oproept. Het monument herdenkt de Afrikaner pioniers, de Boeren, die vanaf 1836 de Kaap verlieten. Ze trokken naar de Zuid-Afrikaanse binnenlanden om aan de Britse overheersing te ontsnappen.

Ik weet niet of ik hier nog eens terug kom, het heeft niet mijn prioriteit. Maar als het onverhoeds nog wel een keer mocht gebeuren, moet ik beslist de stad beter gaan verkennen.

Geen opmerkingen: