zaterdag, november 17, 2007

Bioscoop



De eerste film die ik ergens rond mijn 15e jaar samen met een vriendje in een echte bioscoop heb gezien was "The Man Who Knew Too Much" een misdaadthriller van Alfred Hitchcock uit 1956. Tot op de dag van heden staat die eerste keer mij nog voor de geest, temeer omdat we het ook nog een beetje stiekum hebben gedaan, omdat we wel aanvoelden dat onze ouders het zouden afkeuren. Want die vonden ons te jong in die tijd voor van alles en nog wat, en zeker voor het uitgaansleven in de grote stad. De film draaide in bioscoop De Kroon in de Diezerstraat in Zwolle. Een bijzondere en spannende ervaring zo'n eerste keer.

De oorzaak dat ik ineens met deze oude koeien aan kom zakken, ligt in het feit dat ik onlangs op de radio onderstaande evergreen uit 1956 "Que sera sera" hoorde, geschreven door Jay Livingston/Ray Evans en gezongen door Doris Day in genoemde film. En altijd als ik dit liedje hoor gaan mijn gedachten terug naar mijn eerste bioscoopbezoek, vandaar.



In de film waar behalve Doris Day o.a. ook James Stewart, Brenda De Banzie, Daniel GĂ©lin en Bernard Miles in mee spelen, wordt een gezinnetje op vakantie in Marokko betrokken bij een internationaal complot. Om hen het zwijgen op te leggen, wordt het zoontje uit het gezinnetje ontvoerd door de boeven, en raakt de rest van de familie verstrikt in een net van intriges en moord. We vonden het allemaal heel spannend! Toen de bioscoop uitging staken we allebei heel stoer een North State sigaret op, en voelden we ons heel wat!

Geen opmerkingen: