vrijdag, november 02, 2007

Wijnmaand



Oktober, de tiende maand van het jaar, ook wel wijnmaand, zaaimaand of zoals voorheen hersel- of aarselmaand genoemd, twijfeling tussen herfst en winter. Het is een echte overgangsmaand, soms nog zomers maar soms ook sneeuw en matige vorst. Ik ben gek op het voorjaar, maar ik hou minstens zoveel van het najaar, althans van de maand oktober. Het is één van de minst statische periodes van het jaar, er gebeurd van alles en nog wat in de natuur en in onze hoofden. Oktober 2007 spant hierin bij mijn weten tot nu toe de kroon, die was in vele opzichten buitengewoon bijzonder. Een maand die ook nog wel een tijdje in mijn herinnering zal blijven hangen denk ik. Mijn gemoedsstemmingen in deze maand gedroegen zich bij tijd en wijle omgekeerd evenredig aan de afgelegde reisafstanden. Al blijft het natuurlijk een bijzondere belevenis om in één maand zowel de herfst als het voorjaar te voelen.

Een formele en informele trouwceremonie van E/T in respectievelijk Amsterdam en Pretoria, een lange vliegreis, een lux verblijf met aardige mensen in de prachtige villa Casta Diva, op safari in natuurreservaat Pilanesberg, een bezoek aan Soweto in Johannesburg en het huis van waaruit Nelson Mandela zijn strijd tegen de apartheid is begonnen, een bezoek aan de beroemde Cullinan diamantmijn waar in 1905 de grootste diamant (3106 Karaat) ooit is gevonden en is verwerkt in de Britse kroonjuwelen. Een paar dagjes werken, dan weer een weekje in een huisje met de hele familie in park Mont Royal, waar we hebben gevaren over de Moezel, waar we tijdens de verjaardag van S vuurtje hebben gestookt en lekker hebben gegeten en waar we met kinderen en kleinkinderen in bomen hebben geklommen. De formele echtscheiding van E/T, een mooie wandeling nabij het opgeknapte landgoed Staverden, discussies over de recente gebeurtenissen, musicerende kinderen en kleinkinderen en een etentje wat ons door C/B werd aangeboden in een goed restaurant aan de Vischmarkt in Harderwijk.

Het was alles bij elkaar genomen een roerig wijnmaandje, geef mij maar een pilsje.

Geen opmerkingen: