maandag, september 10, 2007

wind en golven



Er stond afgelopen zaterdag een lekker windje, 4 à 5 Bf uit WNW richting. Waar gaan we heen? Dat is altijd weer de eerste vraag die ik aan boord te horen krijg van de jongens. Waar wind en golven ons willen hebben zeg ik dan altijd, maar hebben jullie nog voorkeur voor een bepaalde bestemming. Verwarrend antwoord vinden de boys! Enerzijds zeg ik dat wind en golven richting en bestemming bepalen, anderszijds suggereer ik dat we dat zelf kunnen uitmaken. Wat is het nou?
Het kan natuurlijk allebei, het is maar wat je wil. Van vorige keren weet ik dat we met dit soort gezellige ouwehoer tochtjes het liefst op ons gemak zitten waarbij er onderweg lekker kan worden gegeten en gedronken, zeilen is eigenlijk maar bijzaak. De eerste optie geeft hiervoor de meeste garantie, laat wind en golven het werk dan maar doen.
Maar als we deze keer toch liever sportief willen zeilen dan moeten we voor optie twee kiezen, lekker laveren tegen wind en golven in, op één oor liggen en je schrap houden, water over je heen krijgen, koud, moe, stil en misschien zelfs wel een beetje misselijk worden. En bij dit alles ook nog eens niet, of met veel moeite, bij je oppeppende spiritualiën kunnen komen.

Zo als meestal werd er ook nu natuurlijk weer gekozen voor de eerste optie!

Eerst voeren we met een constante snelheid van ruim zes knopen bij halvewind over stuurboord richting Lemmer, maar nabij de Rotterdamsehoek ging het roer om, en ging het verder bij halvewind over bakboord richting Enkhuizen. Een bestemming die ons bij nader inzien voor de avond vast meer te bieden zou geven dan Lemmer, dachten we. Rond half zes lagen we in de Compagnieshaven tegen de kade afgemeerd. s'Avonds in restaurant "Die Drie Haringhe" gezellig zitten eten en drinken. Omstreeks half twaalf was het vuur er zo'n beetje uit, en kroop iedereen moe maar voldaan ter kooi. Als ik eenmaal lig slaap ik doorgaans vrij snel, maar nu was ik jammer genoeg toch net even te laat buiten westen. Ik lag amper horizontaal of het grote snurken diende zich aan, aanvankelijk nog even wat aarzelend hier en daar, maar in no time in decibellen aanzwellend tot een ware kakofonie. Volgende keer neem ik oordopjes mee. Maar gezien het commentaar wat ik te horen kreeg van de anderen tijdens het ontbijt de andere morgen, heb ik zelf toch kennelijk ook niet al te lang passief liggen luisteren naar de kakofonie.

Rond half elf zondagochtend vertrokken we richting Markermeer. Na de Krabbersgatsluis gingen de zeilen omhoog, en vrij snel daarna bruisten we met ruim zes knopen bij halve wind over bakboord richting Hoorn. In het Hoornsche Hop moesten de zeilen even heel strak worden aangetrokken, knijpend hoog aan de wind was Hoorn net te bezeilen. Na een uitsmijtertje aan boord te hebben genoten, hebben we even de beentjes gestrekt in de Hoornse binnenstad. Omstreeks drie uur zaten we weer op het water. De wind was iets afgezwakt op de Markermeer maar toch haalden we nog met gemak vijf knoopjes bij een voordewindse koers met uitgeboomde genua over bakboord. Op naar de Houtribsluis en de Dekohaven in Lelystad, onze thuishaven. Rond halfzeven lag de "Swing" op zijn vaste ligplaats afgemeerd. We konden terug zien op een fraai zeilweekend met een constante wind, weliswaar niet veel zon gezien maar gelukkig ook niet veel regen, en de sfeer was uitstekend.

1 opmerking:

Anoniem zei

Laat je meevoeren op de golven en de wind,dat is je drive?