vrijdag, september 14, 2007

Lombok



Ik hoorde net op de radio dat er op Sumatra in Indonesië al weer een aardbeving is geweest, de derde al deze week in dit gebied en evenzoveel tsunami waarschuwingen.
Indonesië behoord m.b.t. deze natuurverschijnselen tot één van de meest dynamische gebieden op aarde. Het is onderdeel van een groot aardbevingsgebied rond de Grote Oceaan de zogenoemde Ring van Vuur.

De Indonesische archipel, bestaande uit ca. 17000 eilanden waarvan ca. 5500 bewoond, strekt zich van west tot oost uit over een afstand van 5100 km, ofwel ruim een achtste deel van de omtrek van de aarde. In dit gebied drukken verschillende tektonische aardschollen tegen elkaar, waardoor er veel aardbevingen voorkomen en er veel vulkanische activiteit is. Er zijn in totaal meer dan 400 vulkanen in dit gebied waarvan er zo'n 129 actief zijn, de "Gunung Rinjani" een stratovulkaan op Lombok is er één van, de laatste uitbarsting was op 1 oktober 2004. De 3726 meter hoge vulkaan, één van de hoogste vulkanen in heel Indonesië, is op het 4725 km2 tellende eiland uiteraard een dominante verschijning, op een satellietfoto is dit ook goed te zien.

Vanaf zee was het ook goed te zien. De Lombok Strait, de zeestraat van ca. 50 km breed tussen Bali en Lombok zijn we met een snelle catamaran overgestoken. Een prachtige tocht met op een bepaald moment fraai uitzicht op het eiland Lombok en de vulkaan. Met het Yayakarta Hotel in Senggigi als basis hebben we een groot deel van het eiland verkend. Het hotel ligt vlak aan het strand, je stond bijwijze van spreken al praktisch op het strand als je je bed uitstapte. s'Morgens stond ik vrij vroeg op om naar de plaatselijke vissers te kijken in hun kleurrijke bootjes. Die mensen woonden zo te zien blijmoedig met hun vrouwen en kinderen in een armzalig krottenwijkje op het strand, vlak achter ons luxe hotel met zwembad e.d. Daar stond ik wel even bij stil, het voelt niet gemakkelijk. Maar goed, als je dan op het strand stond s'morgens rond een uur of zeven, zag je de vissers aankomen. De horizon was helemaal gevuld met kleurrijke zeiltjes. Eenmaal aangekomen bij het strand werden de bootjes door de achterblijvers, de vrouwen en de kinderen verder het strand opgetrokken en van hun lading vis ontdaan. Soms lag er niet meer vis onder in het bootje dan een paar pannetjes vol. Daar hadden ze dan de hele nacht voor op zee doorgebracht. Hoezo overbevissing? Dat doen de Japanners wel in die regio met hun gigantische netten en varende visfabrieken!

In het zuiden van Lombok hebben we Banymulek en Rambitan bezocht. Het zijn Sasak dorpen (Sasaks zijn de oorspronkelijke bewoners van Lombok) met hun typische huizen van riet. Er worden door de mensen daar veel potten gebakken en kleurige doeken geweven, waar ze zo te zien niet rijk van worden. Alles om je heen straalt een weldadige rust uit, om jaloers van te worden, en is heel schilderachtig in onze ogen, maar de armoe zie je er toch ook wel doorheen. Maar gezien de blijmoedgheid die de mensen daar uitstralen en waarmee ze je tegemoet treden, ben ik er overigens niet zo zeker van of die mening door de mensen daar wordt gedeeld.

Vanuit ons hotel zijn we over een fraaie kustweg naar de Gili-eilanden gereden. Drie kleine eilandjes ten noordwesten van Lombok t.w. Gili Air, Gili Memo en Gili Trawangan. Rond deze eilandjes liggen prachtige koraalriffen in glashelder water. Met een klein bootje zijn we naar Gili Air gevaren, waar we hebben gesnorkeld. Alsof je in een tropisch aquarium zwemt, prachtig. Toen ik tijdens het snorkelen op een bepaald moment het koraal en de vissen om mij heen in een peilloze azuur blauwe diepte zag verdwijnen, voelde ik me ineens zo vrij als een vogel hoog in de lucht. Ik dook ook naar beneden achter de vissen aan, maar met snorkelen moet je wel met je rietje boven water blijven anders verslik je je lelijk, dat was ik even vergeten. Maar ik heb desalniettemin geweldig genoten daar. Vanaf het eilandje Gili Air heb je trouwens ook weer mooi zicht op de "Gunung Rinjani", de vulkaan aan de overkant van het helderste stukje zeewater wat ik ooit gezien heb.

Lombok is hoofdzakelijk Moslim en in een aantal opzichten minder kleurrijk dan het Hindu-eiland Bali, maar ik heb er minstens zulke goeie herinneringen aan.

Geen opmerkingen: