dinsdag, november 02, 2021

Sinkholletje in de tuin?

Op onverklaarbare wijze was er zomaar een diep gat ontstaan in onze tuin. Een soort sinkhole zal ik maar zeggen. Ik heb er tot aan het maaiveld bijna 4 zakken zand van 25 kg per stuk in moeten mikken. Een sinkhole? Niet echt voor de hand liggend leek mij, maar wat dan wel zo ineens? Na enig graafwerk in mijn geheugen, schoot mij de oude Noorse Esdoorn te binnen die hier 25 jaar geleden is geveld. De stronk, die ik destijds nog enkele jaren in de tuin als een soort afzettableau heb laten staan, heb ik uiteindelijk toch maar weg laten fraisen. Dat hebben ze natuurlijk maar tot een bepaalde diepte gedaan, een substantieel deel van de ondergrondse wortelmassa is toen mogelijk blijven zitten. Zou de ruimte die door het rottingsproces moet zijn ontstaan, de oorzaak kunnen zijn dat de boel hier na al die jaren alsnog in één keer in elkaar is gezakt? Het lijkt mij stug, maar iets anders weet ik niet te bedenken!

Geen opmerkingen: