zondag, november 14, 2021

déjà vu momentje langs de A27

Als ik, tot voor enige jaren terug, over de A27 langs het Utrechtse Science Park 'De Uithof' reed, werd mijn oog altijd getrokken door het Wentgebouw, de 50 meter hoge kubus met de z.g. ponskaart-gevel uit 1974. Het was het voormalige gebouw van de faculteit Tandheelkunde van de Utrechtse Universiteit, ontworpen door mijn voormalige werkgever architect Joost van der Grinten (1927-2017) met medewerking van architect Teun Koolhaas (1940-2007). Het was echter ook het gebouw waaraan ik destijds intensief heb meegeholpen aan de gedetailleerde uitwerking van het ontwerp. Ik zeg was, want het gebouw is reeds rond 2015 gesloopt.

Ruim 40 jaar lang domineerde de kubus, waar ik zo'n verleden mee had, het landschap van 'De Uithof' nabij de A27, en ineens was er niets meer, alsof er iets in het landschap was geamputeerd. Een situatie die overigens niet lang heeft geduurd, geleidelijk aan zag ik op dezelfde locatie 4 hoge betonnen torens verschijnen. Dat was wel even heel wat anders dan de oude kubusvorm, zeer benieuwd wat dat gaat worden, Lang liet het antwoordt echter niet op zich wachten, toen ik weer eens in de buurt was zag ik de verdere opbouw. De 4 betonnen torens waren de constructieve kernen, waar omheen het gebouw in combinatie met de vloerdragende betonnen gevelelementen laag voor laag verder werd opgebouwd. Voordeel van deze bouwmethode is kolomvrije werkgebieden.

Wat ik echter ook zag, was dat ik langzaam maar zeker ook weer een kubus zag verschijnen. Oké geen perfecte misschien, deze oogde iets hoger dan de basis breedte en diepte, maar toch had ik een déjà vu momentje. Het gebouw, dat bestemd is als nieuwe huisvesting van het ons, door het coronavirus zo langzamerhand zeer bekende RIVM en CBG, is ontworpen door Felix Claus Dick Van Wageningen Architecten uit Amsterdam. Het is een zeer duurzaam gebouw, waarmee mijn, op de kubusvorm gebaseerd déjà vu momentje eigenlijk nergens op slaat, want alles is verder anders aan dit gebouw. De regelgeving in de bouw van 1974, is alleen al door o.m. de Europese klimaateisen, ook bij lange na niet meer te vergelijken met de huidige!

Geen opmerkingen: