vrijdag, april 14, 2017

pasen en de oeroude tradities


'Nederlanders verstoppen paaseieren zodat moslims ze niet zien'
las ik vanmorgen in de Volkskrant. Een hilarisch stukje flauwekul over Paasfeest en oer-Hollandse tradities van André van den Ende en Jos Maalderink in de Speld achterop de V-bijlage. In mijn stukjes 'Vuurtradities' en 'Pasen, feest van nieuw leven' van resp. 28 maart 2012 en 5 april 2015, heb ik het zelf ook al eens over dit feest gehad, maar daarin is de paashaas er bekaaid vanaf gekomen. In het stukje van van den Ende en Maalderink las ik dat sommige mensen bij het verstoppen van de paaseieren zelfs een konijnenpak* aantrekken om maar niet door hun islamitische buren te worden herkend. (*Bedoeld werd uiteraard een hazenpak, maar een kniesoor die daar oplet, trouwens de meeste mensen kennen sowieso het verschil tussen een konijnen- en hazenpak niet, maar dit terzijde.) In plaats van trots te zijn op onze paaseieren, en ze aan iedereen te laten zien, gaan we notabene als paashaas vermomd de deur uit, om ze stiekem buiten het zicht van de moslims te verstoppen op de meest onmogelijke plekken. Zijn we nou echt zulke angsthazen of lijkt het maar zo, in sinterklaastijd schminken velen van ons zich ook al zwart om de echte huidskleur te verbloemen. Wie zijn wij nou eigenlijk? Wie het weet mag het zeggen!

p.s. De paashaas hoort al heel lang bij Pasen. Er doen veel verschillende verhalen en mythes rond het ontstaan van de paashaas de ronde, maar die vind ik voor dit stukje niet relevant.

Geen opmerkingen: