woensdag, april 15, 2015

'Team Vestas Wind' op een rif


Het moet een verschrikkelijke klap zijn geweest, en dan ook nog in het donker! Een navigatiefout werd de de 'Vestas' in de nacht van 29 november j.l. fataal. Met een snelheid van om en nabij 22 knopen (ca. 40 km/u) liep de Volvo Ocean deelnemer tijdens de 2e etappe op een koraalrif bij Cargados Carajos, een eilandengroepje in de Indische Oceaan op ca. 430 km ten noordoosten van Mauritius. Hoewel de boot van ca. €. 4.500.000,00 praktisch total loss was, is er wonder boven wonder niemand van de negenkoppige bemanning gewond geraakt. Ik denk dat het versplinterde achterschip van de 'Vestas' mogelijk als een soort kreukelzone heeft gewerkt, waardoor de directe reactie op de klap wat afgezwakt werd.



Zelf ben ik met m'n bootje op de Nieuwe Waterweg eens aan de grond gelopen (zie in mijn blogarchief 'Felis Onca IV' op de klippen! van 30-1-'15). We liepen op z'n hoogst 8 knopen (ca. 15 km/u) toen we plotseling tot stilstand kwamen. Mijn vrouw die juist op het trapje stond, werd door de klap ruggelings door de hele kajuit heen tegen het middenschot gekatapuleerd, maar kwam er wonder boven wonder enkel met de schrik en een paar blauwe plekken vanaf. Zelf kwam ik in de kuip zo hard met de stuurstand in aanraking, dat ik er een gekneusde rib aan over hield. De 'Vestas' ging bijna 3 keer zo hard, het is echt een godswonder dat die jongens er zo van af gekomen zijn!

De Nederlandse zeiler/meteoloog Wouter Verbraak (1975) heeft (had?) een goede naam in zijn vakgebied. Hij is een zeiler die meteologie aan de Universiteit van Utrecht heeft gestudeerd, en daarom 'all over the world' als navigator wedstrijden meezeild. Als zodanig heeft hij in het recente verleden de nodige successen geboekt, en een dijk aan ervaringen opgedaan. Maar mogelijk heeft hij in de 2e etappe van de Volvo Ocean 2014-2015 toch net iets teveel aandacht besteedt aan de meteologische gegevens, en iets te weinig aan de gegevens op de zeekaarten. Hoe dan ook, terwijl hij sliep, wat uiteraard zo af en toe ook gebeuren moet, liep de 'Vestas' op de klippen!

Treurig voor iedereen natuurlijk, maar bovenal voor Wouter Verbraak. Enorm spijtig zelfs, het had niet hoeven, maar ook niet mogen gebeuren. Waar heb je anders een navigator voor aan boord? Een domme fout met grote gevolgen, al zijn er gelukkig geen slachtoffers gevallen. Juist in dat eilandengebiedje met al die ondiepten had hij niet ver genoeg op de zeekaart ingezoomd, zodat de koraalriffen niet op zijn scherm verschenen waren, terwijl ze er wel degelijk opstonden! Een fout die je als navigator echt niet maken mag, en die hem denk ik in zijn carriere lang zal worden nagedragen.

Je zou kunnen zeggen dat ook de schipper als eindverantwoordelijke een fout heeft gemaakt, en dat is op de keper beschouwd ook zo. Want de schipper dient als eindverantwoordelijke de grote lijnen te controleren. Echter mag hij daarbij voor mijn gevoel vertrouwen op de kennis en de details van zijn navigator. Je kan moeilijk van de schipper verlangen dat hij of zij constant over de schouders van de navigator meekijkt. Zo werkt dat natuurlijk niet op zee, waar heeft hij anders een navigator voor? De schipper is overal aan boord en heeft de algehele leiding, hij of zij moet daarbij kunnen vertrouwen op de aangeleverde gegevens van zijn mensen, die stuk voor stuk op hun eigen gebied specialisten zijn. En trouwens los daarvan, ook de schipper zal sowieso eens op zijn tijd moeten slapen.

De 'Vestas' wordt momenteel op de Italiaanse werf Persico herbouwd. Vanuit Lissabon wil Team Vestas Wind, onder leiding van schipper Chris Nicholson, weer meedoen aan de race voor de twee laatste etappes naar de finish in Göteborg. Wouter Verbraak zal dan o.a. op verzoek van de schipper niet meer van de partij zijn. Erg zuur voor hem, maar een begrijpelijke beslissing lijkt mij!

Geen opmerkingen: