donderdag, april 16, 2015

in havenmond de 'flipperkast'


In 'De Reddingboot' een uitgave van de KNRM' waar ik donateur van ben, las ik onlangs een artikel over de Vlielandse haveningang. Ik durf te beweren, dat ik de Vlielandse havenmond in vrijwel alle weersomstandigheden behoorlijk heb leren kennen. Mogelijk niet helemaal als mijn broekzak, maar dat zal wellicht ook niet gebeuren. Het blijft dan ook boeiend om daar iets van andermans ervaring over te lezen. En zeker als dat de ervaringen zijn van de Vlielander reddingbootschipper Wim Molog, die de havenmond daar in die hoedanigheid uiteraard heel wat vaker in en uit gevaren is dan de meeste jachtschippers. In de Vliesloot dwars op de 16 meter brede havenmond loopt meestal een flinke getijdestroom die tot zeker 4 knopen kan oplopen. Als het dan ook nog flink waait, en stroom tegen wind de golven opklopt, is het daar goed opletten geblazen.

Zelf is me daar tot nu toe nog nooit wat overkomen, maar het remmingwerk in de havenmond heeft het, als ik de havenmeesters moet geloven, regelmatig zwaar te verduren. De havenmeesters noemen de de haveningang gekscherend 'de flipperkast'. Al stuiterend komen sommige jachten heel lelijk naar binnen. Ook ervaren schippers die hier al honderden keren naar binnen gekomen zijn kan het zelfs overkomen. Daar moest ik aan denken toen ik met een sleepje, die ik op de Blauwe Slenk, ergens halverwege Harlingen-Vlieland had opgepikt, de Vliesloot opvoer. Een zeiljachtje met motorpech bij windstil weer laat je nou eenmaal niet aan z'n lot over. (Zie in mijn blogarchief 'Vlieland' van 28 juni 2009) Het was afgaand tij, dus we hadden de ebstroom in de Blauwe Slenk en de Vliestroom lekker mee. Maar die kregen we op het laatste stuk in de Vliesloot uiteraard net zo hard tegen.

In eerste instantie was ik van plan om op eigen houtje met mijn sleepje de havenmond in te varen, het was rustig weer dus dat moest kunnen. Maar daar zag ik bij nader inzien toch vanaf. Mijn sleepje, een praktisch stuurloze Dehler Delanta 80 lag nu al regelmatig achter me te gieren als een gek. Het zou straks voor de smalle havenmond door de sterke dwarse ebstroom, mogelijk wel eens als een balletje in een flipperkast aan zijn weg door de havenmond kunnen beginnen. Stuiterend tegen het remmingwerk, van stuurboord naar bakboord. Dus toch maar de havendienst opgeroepen, want dat moesten we uiteraard zien te voorkomen. We werden bij de ingang dan ook keurig door de havendienst opgewacht. Door met hun schip naast mijn sleepje te gaan liggen, aan loefzijde zal ik maar zeggen, werd de druk van de ebstroom daarop sterk verminderd. En zo voeren we zonder slag of stoot uiteindelijk met de hele handel mooi door het midden van de z.g. flipperkast naar binnen. Een kind kan de was doen!

1 opmerking:

joke van Doggenaar zei

Ik heb dit ook mee beleeft.