maandag, juli 09, 2012

De Hemelpoort


De dichter, bloemlezer, polemist, essayist, romanschrijver, kritisch waarnemer, recensent, toneelschrijver, maar bovenal mens Gerrit Komrij is niet meer! 68 jaar is hij maar geworden, terwijl deze venijnige maar ook zachtmoedige man, vilein én vriendelijk met een scherpe geest nog lang niet klaar was, las ik gisteren in een krant.
In dezelfde krant stond een rijtje quotes van hem, ik noem er enkele:

Alles wat met architecten in aanraking komt, wordt lelijk.

Waar vormgevers zijn geweest, groeit geen gras meer.

Uit een treurige reet komt geen vrolijke scheet.

Je hoeft eigenlijk alleen naar zo'n kabinet te kijken om zeker te weten dat we van de apen afstammen.

Visie: de meeste parlementariërs denken dat het een automerk is.


Vanuit mijn vakgebied gezien vind ik de eerste twee quotes uiteraard wat minder, een beetje te cynisch, maar om de laatste drie kan ik wel lachen!

Waar ik me ook vaak rot om gelachen heb, is de herhaling gistermorgen van de 'De Hemelpoort' een intervieuw door Jeroen Pauw (BNN) met Gerrit Komrij gistermorgen op TV. Kijk en luister zelf maar eens.

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.

We zullen hem missen, maar hij leeft natuurlijk wel voort in zijn boeken en poëzie!

Geen opmerkingen: