dinsdag, mei 17, 2011

Tijd



Onlangs hebben we in de bioscoop 'Alle tijd' gezien. Het regiedebuut van de Nederlandse regisseur Job Gosschalk (1967) met in de hoofdrollen Paul de Leeuw als Maarten, Karina Smulders als Molly en Lineke Rijxman als Reina. Het verhaal van de tragikomedie, die j.l. 6 april in premiere is gegaan, ging over het wel en wee van een broer (Paul de Leeuw) die verantwoordelijk is voor de opvoeding van z'n kleine zus (Karina Smulders) na het overlijden van hun ouders. Gesteund door Reina (Lineke Rijxman), de beste vriendin van Paul, heeft hij Molly groot gebracht tot een zelfverzekerde jonge vrouw, waarbij hij zichzelf nogal heeft weggecijferd. Als Molly dan vervolgens aankondigt dat ze gaat samenwonen met een vriendje, wordt broer Maarten geconfronteerd met het z.g. 'lege nest' syndroom.

Maar niet alleen Maarten, die op een bepaald moment zelf ook verliefd werd op een stomdronken hetero, had problemen met de nieuw ontstane levensfase, ook Molly had er veel moeite mee. Ze raakten daardoor beiden enigszins van elkaar verwijderd. Maar als dan het noodlot toeslaat, en Molly ongeneeslijk ziek wordt terwijl ze ook nog zwanger is, zijn ze opnieuw op elkaar aangewezen. Want met Molly's vriendje(s) ging het niet langer, bovendien wist ze niet zeker wie de vader van haar kindje was. Als vrij kort na de bevalling Molly aan haar ziekte is bezweken, staat Maarten met haar gezonde baby in z'n armen. De cirkel is rond, het zichzelf wegcijferende leventje van Maarten begint weer van voren af aan.

Dat was zo'n beetje de plot van de film, veel meer kan ik er niet over vertellen. Ik vond het één van de saaiste films die ik in de laatste tien jaar heb gezien. En ik niet alleen zo te horen, want de enkele mensen schuin achter ons (er zaten in totaal maar 7 mensen in de zaal!) kwekten en giechelden aan één stuk zo door. Maar omdat ik op tijd in slaap viel, heb ik me daar godzijdank ook niet al te lang aan hoeven ergeren!

1 opmerking:

Christa zei

oh toen ik de voorstukjes laatst zag leek het mij zo'n leuke film.