vrijdag, mei 13, 2011

inéénofanderehoek



Van alle figuren uit Sigmund, die prachtige strip van tekenaar Peter de Wit (1958) in de Volkskrant, vind ik Baltus geloof ik wel de leukste. De lachwekkende dialogen tussen die halvegare Baltus en Sigmund, die lelijke gnoom van een psychiater van hem is echt klasse. Baltus komt in de spreekkamer meestal over of hij niet echt een klacht heeft, maar gewoon even over van alles en nogwat wil ouwehoeren met die kleine ziekelijk geobsedeerde seksist Sigmund, die aan de andere kant toch ook weer vaak zo aandoenlijk overkomt. Dat oeverloze geleuter tussen die twee, geweldig!

Baltus: 'Zoals u weet ben ik een teruggetrokken persoon zonder relatie en met weinig sociale contacten.'
Sigmund: 'Ja'
Baltus: 'Nu ben ik ook nog ontslagen en moet ik mijn huis uit'
Sigmund: 'Hm'
Baltus: 'Moet ik me zorgen maken, dokter?'
Sigmund: 'Wat voor auto rijdt u?'
Baltus: 'Ik heb een ouwe fiets'
Sigmund: 'Dan is er niets aan de hand.'

De strip Sigmund staat al sinds 1994 in de Volkskrant, en wat mij betreft blijft dat nog lang zo! Want anders moet ik 's morgens mijn hele leespatroon gaan aanpassen, en dat zou mijn hele dag ontregelen, en dat kan natuurlijk niet! Nu is het zo, dat ik na het doornemen van het voorpaginanieuws, eerst even de strip achter in de krant lees, voordat ik verder ga met het overige nieuws van de dag. En dat wil ik graag zo houden, want anders zou het er weleens van kunnen komen ben ik bang, dat ikzelf ook een keer voor consult naar dat akelige dwergpsychiatertje moet.

Geen opmerkingen: