zondag, december 28, 2008

Winterfeest



Dit jaar maar eens een keer geen Wintercircus in een grote tent in Apeldoorn, maar een Winterfeest in het kapelletje van Kasteel de Haar in Haarzuilens. Met nummers als 'De dansende sneeuwpop', 'Spek en Drop en Rok en Rol' en 'Opzij', wist de kinderpopgroep 'De Voetzoekers' uit Amsterdam de stemming er bij de kleintjes goed in te krijgen. Ook al vonden onze eigen kleinkinderen het repertoire een beetje kinderachtig, na afloop verzekerden ze ons in alle toonaarden dat ze wel hadden genoten. In iedergeval waren we allemaal weer een beetje bijgekomen, van de ijskoude (kinder)rondleiding door Kasteel de Haar, die we vlak voor het winterfeestje hadden gehad.



De oudste bekende vermelding van het "Huys Ter Haer" dateert uit 1391. Door het huwelijk van Yosina van de Haar met Dirk van Zuylen kwam in 1449 het huis in het bezit van het geslacht Van Zuylen. Het kasteel is in de loop der tijd vaak veroverd en verwoest, maar werd steeds weer opgebouwd.
In 1890 erfden nazaat Etienne Baron van Zuylen van Nijevelt van de Haar het inmiddels tot een ruïne vervallen kasteel. Met behulp van bouwmeester Pierre Cuypers en het fortuin van zijn vrouw Hélène de Rothschild, werd in die tijd het kasteel in neogotische stijl gerestaureerd en voorzien van elektriciteit, stromend water en stoomverwarming.
Momenteel wordt het kasteel weer gerestaureerd en van een nieuwe fundering voorzien. (Pierre Cuypers had in zijn tijd de extra opbouwen op de bestaande fundering uitgevoerd, met als gevolg verzakkingen en gigantische scheurvorming in de loop der jaren door het hele gebouw heen) Het gehele gebouw wordt nu onderhanden genomen, zodat het monument voor de toekomst gespaard blijft. Verwacht wordt dat de restauratie eind 2010 afgerond zal zijn.

Na afloop van het Winterfeestje zijn we naar Lage Vuursche gereden, en hebben daar in restaurant 'Het Vuursche Bos' heerlijke pannekoeken gegeten en ijs toe, want we hadden het nog niet koud genoeg gehad. Zeker weten doe ik het niet, maar ik heb wel het sterke vermoeden dat de kleinkinderen dit het hoogtepunt van de dag vonden.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Nou ik vond het allemaal heel leuk hoor!
Maar ik had aan het eind wel een beetje honger.
Dus die pannekoek ging er wel goed in.
En het ijs was ook heeeeel lekker.
En de band was ook leuk.
Toen werd ik ook warmer want ik ging op de verwarming zitten, haha.
Groetjes Roos.

Anoniem zei

Heb je de liefdesgeschiedenis van Belle van Zuylen wel eens gelezen. Kun je van mij lenen, ik heb dat boekje. volgens mij heeft zij daar gewoond. weet het eigenlijk wel zeker. Kinderen krijgen soms later de waarde van de dingen. Hartstikke leuk om te doen met kleinkinderen. In ieder geval vond ik dat wel.....ha ha