woensdag, december 03, 2008

Sydney Opera House



Ik las in de krant dat Jorn Utzon, de Deense architect van het wereldberoemde Sydney Opera House, op 90-jarige leeftijd in zijn woonplaats Aalborg is overleden.
Het sculpturale opera gebouw, dat in de eerste oogopslag op een vloot zeilboten lijkt, intrigeert mij al sinds de beginjaren zestig toen ik als broekie in het vak nog maar net op een architectenbureau werkte. Utzon was destijds al een tijdje met het plan bezig, maar voor mij was het toen de eerste keer dat ik het, naar ik meen in het vakblad L'Architecture d'Anjourdhui gepubliceerd zag. Het wereldberoemd geworden beeldmerk van Australië, is het resultaat van een in 1957 door Utzon gewonnen internationale ontwerpwedstrijd. De bijzondere blikvanger in de haven van Sydney die in 1973 officieel werd geopend door Koningin Elizabeth II, is vorig jaar door Unesco op de werelderfgoed lijst geplaatst. Momenteel zo las ik, wordt het 35 jarige bouwwerk voor ongeveer 700 miljoen amerikaanse dollars gerenoveerd en aan de hedendaagse eisen aangepast.

De grote witte dakschalen die op opbollende zeilen lijken, overkoepelen twee grote amfitheaters. De spitsboogachtige dakschalen die verschillend van hoogte zijn, de hoogste is ca. 55 meter, zijn overlappend boven de twee amfitheaters gepositioneerd.
Het ontwerp van Utzon was helder, de uitvoering die door o.a. de moeilijkheidsgraad destijds duurde van 1958 tot 1973, liet echter veel te wensen over. Door technische problemen en de enorme overschrijding van de bouwkosten, mocht Utzon zich op laatst niet meer met de bouw bemoeien. Hij verliet Australië in 1966 om er nooit meer terug te keren. Het gebouw heeft hij nooit anders dan op foto's afgezien!

Toch is Utzon nog op 82 jarige leeftijd vanuit Denemarken als supervisor betrokken bij de renovatieplannen, en kan hij zo de ontwerpaanpak van zijn zoon en opvolger Jan en het architectenbureau Denton Corker Marshall beïnvloeden. Kennelijk toch een vorm van rehabilitatie. Maar nu hij dood is, zal hij ook deze keer het resultaat van zijn inbreng op de renovatieplannen niet in natura kunnen beleven.

Geen opmerkingen: