dinsdag, december 30, 2008

Vuurwerk ?



Als ik de berichtgeving over vuurwerk tijdens de jaarwisseling goed begrijp, krijgen we andere tijden. In de toekomst zal het afsteken door professionals moeten gebeuren. En zal het niet meer zoals tot op heden altijd is geweest, door jan en alleman kunnen worden gekocht en afgestoken!

Politie en hulpverleningsdiensten houden hun hart vast voor het ook nu weer verwachtte wangedrag van vuurwerkvandalen, veelal autochtone mannen tussen de 18 en 30 jaar, las ik in de Volkskrant. Ging er de vorige jaarwisseling al voor ruim 60 miljoen euro aan vuurwerk de lucht in, dit jaar zo las ik ergens, wordt er naar schatting zeker voor een slordige 65 miljoen euro aan vuurwerk het zwerk in geblazen. Hoezo creditcrisis? Nou ja, laten we eerst maar afwachten hoe het uitpakt!
Alleen al door vuurwerk was er vorig jaar voor bijna een 1 miljard euro schade. Er gingen 22 scholen in vlammen op, tientallen brandweerlieden, ambulancemedewerkers en politieagenten werden gemolesteerd, en er werden op grote schaal vernielingen aangericht. Het was een ware horrornacht!

De verwachtte teloorgang van de vuurwerkfolklore tijdens de jaarwisseling hebben we dus aan ons zelf te danken. Excessen zijn er altijd wel geweest, maar bij mijn weten nooit zo extreem als vorig jaar. Dat was van een totaal andere orde, dat was oorlog en dat kan en mag natuurlijk niet nog eens gebeuren!

Als jongen van een jaar of 10, 12 knalde ik met mijn vriendjes de hele kerstvakantie door, met een stukje carbid dat we bij de dorpssmid haalden. Het koffiestroopbusje van Buisman gaf doorgaans niet van die dreunen die je nu vaak hoord, maar we hadden er erg veel plezier in. En als het dan echt middernacht was op oudejaarsavond, toverde mijn vader een handje vol rotjes voor de dag, en soms een vuurpijl. Vreugdevuurwerk!
Zelf koop ik al jaren geen vuurwerk meer, niet dat ik er ooit veel centen aan uitgegeven heb, maar toch. Wel gaat er bijna elk jaar wat veiligheidsvuurwerk van de 'Swing' in rook op. Handstakellichten, drijvende rooksignalen en parachute vuurpijlen. Je moet toch weten als de nood ooit eens aan de man komt, hoe je met die dingen om moet gaan. Bovendien is en blijft het leuk werk, en al helemaal als je dat samen met je kleinkinderen doet!

Geen opmerkingen: