zondag, september 23, 2018

..over opruimen en gevoelens


Bouwkundig ontwerpen is inleven in elkaar, inleven in de opdrachtgever en gebruiker en andersom in de ontwerper. Gedurende het ontwerpproces, maar ook daarna tijdens het bouwproces trek je met elkaar op, en leer je elkaar steeds beter begrijpen. Het is alles bij elkaar genomen een intense en niet zelden emotionele periode. Een periode waaraan na de oplevering van het project meestal een einde komt, nog een stukje nazorg misschien tijdens de in het bestek overeengekomen onderhoudsperiode, maar dat is het dan wel. Professioneel of niet, maar een gedenkwaardige periode in je leven wordt afgesloten, en dat is, ook al ben je allang weer met iets anders bezig, altijd weer even lastig. Het beheer van een stukje geestelijk en creatief eigendom heb je definitief uit handen gegeven, en zo hoort het natuurlijk ook.

Onlangs heb ik mijn tekeningenarchief eens opgeruimd. Dat was wel eens een keer nodig, de kast puilde uit. Vele honderden tekeningen, de meeste uit de jaren negentig, de tijd van vóór de digitale opslag zal ik maar zeggen. Ik heb ze allemaal weer in mijn handen gehad, detail- en constructietekeningen en natuurlijk de ontwerptekeningen van allerlei projecten uit die jaren. Tastbare herinneringen, vooral betreffende de ontwerptekeningen van een aantal projecten. De mensen, de plek, de gesprekken, de emoties, de voorstellen, de afwijzingen, het resultaat en de uiteindelijke realisatie, kortom het hele ontwerpproces van destijds passeerde de revue toen ik weer met de tekeningen in handen stond. Dat ik nu de laatste tastbare feiten van een aantal gedenkwaardige periode's in mijn ontwerpleven opgerold in de oudpapiercontainer liet verdwijnen, vond ik ook weer even lastig. Anders dan bijvoorbeeld reclamedrukwerk, gooi je a.h.w. toch iets van jezelf weg.

1 opmerking:

joke van Doggenaar zei

Ik begrijp dat dat moeilijk is voor jou,maar hoeveel mensen werken met mensen wat niet tastbaar is Onderwijs, schoonmakers, politie, postbodes allemaal moeten zij afscheid nemen van hun werk. Jij kan nog terug kijken op de mooie gebouwen die er staan.