maandag, september 24, 2018

Een Zaltbommels ballenfeest.


Een spelletje 'Jeu de Bommel' op het Ad80 feestje in het clubhuis van de pétanque vereniging in Zaltbommel. Eerst dacht ik aan een speelse woordspeling of verbastering van 'Jeu de Boules', we waren per slot van rekening in Zaltbommel. Maar ik kwam er achter dat de stad oorspronkelijk 'Bommel' heette, en dat ze in de volksmond nog vaak zo wordt genoemd. Dat verduidelijkte uiteraard een beetje waarom ze daar het spel met de ballen 'Jeu de Bommel' noemen. Het liedje: 'en te midden van die rommel, rommel, dreef de torenspits van bi ba Bommel' doet mij trouwens ook herinneren aan de oorspronkelijke naam. Maar goed tot zover het verhaal over 'Jeu de Bommel'.
Want uiteindelijk hebben we met z'n allen op het Ad80 feestje gewoon een potje 'Jeu de Boules' gespeeld. Wie er allemaal gewonnen heeft weet ik niet, maar dat deed er ook niet toe, het was gezellig. En met heerlijke hapjes en drankjes werd het daarna nog gezelliger, en evenals de jarige job genoot iedereen er zichtbaar van. Een stel diehards vond het leuk om na de hapjes nog weer even de baan op te gaan, maar aan de bar was het volgens een aantal feestgangers, waaronder ikzelf, zo niet leuker, dan toch wel minstens zo leuk. Vrijheid, blijheid, Ad bedankt voor jou perfect georganiseerde feestje, zo'n Zaltbommels ballenfeestje mag je wat mij betreft vaker organiseren. Maar voorop staat natuurlijk dat ik je samen met jou geliefden nog vele gezonde jaren toewens!

Geen opmerkingen: