vrijdag, februari 13, 2015

Drums & Percussie


De belangrijkste functie van drums en percussie, slagwerk binnen een band zal ik maar zeggen, is 'de maat houden'! D.w.z. het juiste tempo inzetten en er voor zorgen dat de band niet versnelt of vertraagt. Op de tweede plaats moet de slagwerker de 'structuur' van het te spelen nummer kennen en beheersen. Waarbij het op de derde plaats van belang is, dat de slagwerker die structuur 'duidelijk kan aangeven' naar de andere leden van de band. Zie daar de drie belangrijkste taken van een slagwerker binnen een band!
Simpel zou je zeggen, maar toch is het lastig om deze criteria consequent voor ogen te houden. Drums en percussie instrumenten bieden oneindig veel mogelijkheden om je slagwerkpartij invulling te geven, bijvoorbeeld met fills (korte muzikale passages). En het is voor een slagwerker heel verleidelijk om daarin op te gaan en die top drie even te veronachtzamen. Het overkomt mij in iedergeval nog vrij regelmatig, terwijl ik in de plaatselijke fanfare reeds als elf jarig jongetje als één van de drie concert slagwerkers mede het ritme bepaalde. (Zie ook m'n stukje 'embouchure' in mijn blogarchief van 23 februari 2011) De slagwerker wordt wel het fundament van de band genoemd. De slagwerker is verantwoordelijk voor de timing, muziek met een slechte timing is onplezierig om naar te luisteren.

Er zijn verschillende manieren om aan te geven hoe langzaam of hoe snel je een stuk muziek moet spelen. Meestal als een componist heel nauwkeurig wil aangeven hoe snel een stuk gespeeld moet worden, zet hij bijvoorbeeld boven het stuk: 1/4 = 100 d.w.z. dat er 100 kwartnoten per minuut gespeeld moeten worden. In de muziek gebruikt men meestal een tempo dat zit tussen de 40 (heel langzaam) en
200 (heel snel). Omdat het niet makkelijk is om je een tempo goed voor te stellen, maken we als regel gebruik van een metronoom om onderstaande tempi aan te leren:
Metronoomgetal 40-60 lento, largo zeer langzaam; 60-90 andante, larghetto langzaam; 90-120 moderato, allegretto matig; 120-160 allegro, vivace snel; 160-200 presto zeer snel. Veel muziekstukken speel je van begin tot eind in hetzelfde tempo. Toch zijn er ook stukken waarin je het tempo juist wel moet veranderen. Om deze veranderingen aan te geven zijn de volgende aanwijzingen in gebruik:
Accelerando en stringendo (string.) betekenen dat je sneller moet worden; Ritenuto (rit. of riten.), rallentando (rail.) of ritardando betekenen dat je langzamer moet spelen; Bij A tempo ga je terug naar het tempo voor de laatste tempowijziging; Bij Tempo 1° of tempo primo ('het eerste tempo') ga je terug naar het oorspronkelijke tempo.

Als goedwillende amateurs worstelen we in onze band 'Hodgepodge' zo af en toe nog wel eens met het tempo, of hebben we over de interpretatie van het één en ander een verschil van mening. We komen er echter altijd uit, maar terecht ofwel onterecht, vaak niet zonder vermanende blikken richting slagwerker!

Geen opmerkingen: