donderdag, maart 27, 2014

Eye in Amsterdam


We hadden de auto weer achter de Sixhaven geparkeerd, volgens mij zo ongeveer de enige plek nabij het centrum van Amsterdam, waar je nog even gratis kan parkeren. Van daaraf een kwartiertje lopen en je bent in het filmmuseum, een korte maar leuke wandeling langs het water. Tenminste als je niet languit op straat komt te liggen, zoals me vanmorgen overkwam. Waarover ik struikelde weet ik niet, maar het gebeurde gewoon, knap gênant. Op wat ontvellingen na aan m'n handen, ben ik er redelijk vanaf gekomen. 't Was even schrikken, maar voor m'n gevoel was de situatie weer vrij snel genormaliseerd. Verder maar weer, op naar het Eye!

De tentoonstelling 'Cinema Remake' die er momenteel te zien is gaat over remakes in film en beeldende kunst. Vooral in Hollywood schijnen regisseurs regelmatig 'remakes' te maken van bestaande films. Dat een film geen origineel idee hoeft te zijn om een succes te worden, bewijst bijvoorbeeld de film 'King Kong' uit 1933. De film is in een vernieuwde versie ook weer in 1976 en 2005 uitgebracht. In de tentoonstelling was allerlei werk te zien van filmmakers én kunstenaars die teruggrepen naar filmklassiekers om zo nieuwe films, video-installaties en soundtracks te maken.

Om eerlijk te zijn had ik de expositie snel gezien. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat ik absoluut geen grote cinefiel ben. In mijn ogen was de tentoonstelling meer een studieproject voor gevorderde cinefielen, dan een interessante tentoonstelling voor de gemiddelde film- en kunstliefhebber. Jammer, maar de linzensoep en het broodje gerookte zalm smaakte er tijdens de lunch in het Eye-café niet minder om!

Geen opmerkingen: