dinsdag, januari 28, 2014

8e zondag p.m.


Zondag werden we voor de 8e familiemiddag rond kwart over twee door J met koffie en koek verwelkomt op de parkeerplaats van restaurant-cafetaria het 'Roggebot-House'. Na de ontmoetingssessie zijn we met z'n allen via de Vossemeerdijk naar boswachterij 'Het Roggebotzand' gereden voor een wandeling van ongeveer een uurtje.

Na de drooglegging in 1958 van Oostelijk Flevoland is door Staatsbosbeheer boswachterij 'Het Roggebotzand' aangeplant. Het 750 hectare grote bosgebied is aangeplant op de Roggebot, een zandbank in de voormalige Zuiderzee, die voor de landbouw minder geschikt werd geacht. De aanplant bestond voornamelijk uit naaldhout en populieren ten behoeve van de houtproductie. Tegenwoordig is het echter een bosgebied dat zich door diverse ingrepen (deels vervangen van naald- door loofbomen en aanleggen van waterpartijen en bosweides) heeft ontwikkeld tot een heel gevarieerd natuurgebied. Een prachtig wandelgebied ook, opvallend vond ik de vele Elzenkatjes, heerlijk, de opmars naar het voorjaar!

Ergens verscholen in dit fraaie natuurgebied ligt ook nog 'Het Grote Kabouterbos', leuk voor kinderen van 0 tot 80 jaar. We moesten om er te komen wel weer even een stukje met de auto, maar toen hadden we ook wat, alles was kabouter om ons heen. Ik zal niet zeggen aan wie ik vroeg of ze nog in kabouters geloofde, maar haar antwoordt was duidelijk: Jazeker, volgens mij zit ik nu zelfs met een kabouter te praten! Aha leuk hoor, maar dat we daar wederom door J werden getrakteerd op een kopje koffie dan wel iets anders met of zonder gebak, was uiteraard nog leuker.

En ja toen werd het zo langzamerhand tijd om ons naar huize 'het Havikskruid' te begeven voor het aperitief, het diner en weet ik wat nog meer. Muziek, gekeuvel, heerlijke hapjes het hield niet op, zoals altijd weer een gezellige boel. Maar de verschillende pasta's, waar ik natuurlijk een beetje teveel van gegeten heb, spanden de kroon, allemachtig wat lekker! Wat er trouwens in het eten zat is me een raadsel, want we werden er met z'n allen alsmaar vrolijker van. Er werd zelfs een poosje gedanst op ouwe toppers uit de sixties, prachtig. Het was weer een heel genoeglijk middagje, nou ja middagje, we waren geloof ik 's avonds rond een uur of tien thuis.

1 opmerking:

Janny zei

Leuk stukje. Ook over ontstaan Roggebotsbos.