vrijdag, oktober 11, 2013

'Hollands Glorie'

Op zee heb ik wel eens een booreiland zien verslepen, een imposante aanblik die respect afdwong. Voelde ik me in m'n zeilbootje ook zonder referentiekader al klein op die grote plas, nu paste enkel alleen nog bescheidenheid. Aan die gebeurtenis moest ik vanmorgen even denken toen ik in de krant las, dat het Nederlandse bedrijf Boskalis de 'Costa Concordia' mag afvoeren. Het 290 meter lange wrak van het Italiaanse cruiseschip dat al sinds 12 januari 2012 voor het Italiaanse eiland Giglio ligt.

Het bijzondere is dat het inmiddels overeind gezette wrak niet zal worden versleept, maar in z'n geheel zal worden verscheept met de 275 meter lange 'Dockwise Vanguard'. Een heel bijzonder schip dat z'n laaddek tot 20 meter onder zeeniveau kan laten zakken middels het vullen van een gigantisch onderdeks waterreservoir. Vervolgens vaart de 'Dockwise Vanguard' onder de 18 meter diep stekende 'Costa Concordia', waarna de watertanks weer worden leeggepompt en het dek van de 'Dockwise Vanguard', die 117 duizend ton kan tillen, met vracht en al weer boven water komt. En zo kan de 'Costa Concordia' straks droog en veilig naar één of andere slooplocatie worden gevaren.

Voor deze operatie, die gepland staat voor medio 2014, brengt Boskalis 22 miljoen euro in rekening. Peanuts vergeleken met de totale bergingskosten die nu al op 600 miljoen euro zijn geraamd. Maar het Nederlandse bedrijf speelt zich als maritieme dienstverlener zo wereldwijd wel lekker in de kijker. Geweldig toch, dat vind ik nou typisch zo'n 'Hollands Glorie' verhaal!

Geen opmerkingen: