zondag, oktober 06, 2013

'poptempel de luxe'


Ziggo Dome, de nieuwe op 24 juni 2012 met een concert van Marco Borsato ingewijde concertzaal, wordt nu al de beste concertzaal van Nederland genoemd. Of dat waar is kan ik niet beoordelen, want ik heb er zelf nog geen concert in meegemaakt, en dan nog, maar gezien alle positieve verhalen wil ik het graag geloven. De tent schijnt te draaien als een tierelier en altijd vol te zitten met publiek en goeie bands. In deze tijd een prestatie van niveau lijkt mij. Ik las dat sinds de opening er al diverse memorabele optredens zijn geweest, zoals o.a. van Radiohead, Madonna, Alicia Keys, Beyoncé maar ook van oude rockers als Rush, Paul Simon, Peter Gabriel en leonard Cohen. Ziggo Dome, ontworpen door het Amsterdamse architectenbureau Benthem Crouwel, staat in Amsterdam-Zuidoost naast de Amsterdam Arena en de Heineken Music Hall. Maar als gezegd, hoewel ik het gebouw met name door de alsmaar wisselende of/en verspringende (reclame)verlichtingspatronen op de gevels al menig keer gezien heb als ik er 's avonds langs reed, ken ik het verder nog niet.

Ziggo Dome dat ca. €. 60.000.000,- heeft gekost, heeft een capaciteit van 17.000 plaatsen. Op de vloer is plaats voor 6.300 personen, de overige plaatsen zijn op de twee ringen met tribunes. Het gebouw heeft de vorm van een vierkant blok, de grootte is 90 bij 90 meter, met een hoogte van 30 meter. De buitenzijde van het gebouw bestaat uit 120.000 pixels van elk zeven led-lampjes wat een totaal maakt van 840.000 led-lampjes. Verder maken 500.000 lampjes de gevel tot een high resolution Video Wall. Het gebouw dat een fenomenale akoestiek heeft, is ontworpen voor versterkte muziek, maar is multi inzetbaar en kan met minimale aanpassingen ook geschikt gemaakt worden voor tenniswedstrijden, een olympisch zwembad of een ijsbaan. Zie verder ook onderstaande reportage die ik tegenkwam van ene Ad Tissink van het blad Cobouw.


Ziggo Dome, het hoeft niet perse op korte termijn, maar in deze 'poptempel de luxe' wil ik beslist een keer een goed concert meemaken!

Geen opmerkingen: