zondag, september 01, 2013

Een kroonparty in 


Kath. Mil. Tehuis rond 1960.

Ooit, toen het nog het KMT heette ofwel het Katholiek Militair Tehuis, dronk ik er wel eens een biertje met een paar vrienden en speelden we er een potje biljart. KMT is het al lang niet meer, maar een trefpunt is het gebleven, het wordt nu zelfs zo genoemd. In het huidige 't Trefpunt is weinig van vroeger terug te vinden. Er is verbouwd en de inrichting is fleurig en helemaal van deze tijd. Ik was er lang niet meer geweest, eigenlijk sinds de beginjaren zestig niet meer, maar van de saaie kenmerkende grauwsluier die rond 1960 nog zo vaak een stempel drukte op de belevingssfeer was uiteraard niets meer te merken. Gelukkig maar, 't zou natuurlijk ook te gek zijn, als dat na al die jaren wel het geval zou zijn geweest. Het is een mooie sfeervolle feestruimte geworden heb ik gisteren gemerkt.

't Trefpunt rond 2013.
Kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen, zussen en schoonzussen, zwagers, kennissen en buren, alles bij elkaar een hele club. Die krijg je als het een beetje meezit vanzelf als je negentig jaar meeloopt op deze aardkloot. Zo'n uitgebreide club kun je zoals we de laatste jaren gewend waren natuurlijk niet thuis bij één van de kinderen houden (zie o.a. mijn stukjes party van 9-8-'07; Mater, anno MCMXXIII van 10-8-'09 en verjaardagsfuifje van 6-8-'12.) Hoe de jarige grandmama haar kroonfeest zelf ervaren heeft weet ik niet, ik denk dat ze het wel leuk vond, maar ik zal het haar nog eens vragen. Ik vond het in iedergeval een geslaagd en sfeervol feestje. Leuke gesprekken gehad met ooms en tantes die ik een tijd niet gezien had, en die ook allemaal al ver in de tachtig zijn. Genoten van de drankjes en hapjes, maar vooral ook van het koude- en warme buffet, goed verzorgd en er was van alles genoeg.
Geheel volgens plan was het rond negen uur afgelopen. Dat mocht ook wel, vanaf half vier 's middags handjes schudden, foto's bekijken en stukjes aanhoren en lezen was de jarige volgens mij niet helemaal in de kouwe kleren gaan zitten. Het was goed zo, mooi geweest! Op naar de familiehappening in oktober in Duitsland, want dan zal grandmama bij leven en welzijn ook van de partij zijn.

1 opmerking:

Janny zei

Leuk beschreven. Via je dochter stond het op Facebook. Wel eens vaker gezien.Je stukjes in het vervolg beter rechtstreeks plaatsen, haha. Op je blog én FB. Wie ze lezen bepaal je zelf met je instellingen toch? (alleen vrienden)Nogmaals leuk.