zondag, september 08, 2013

Dimsummen


Pas vroeg een vriend aan me of ik ook zin had om een keer met hem en V in het lunchuurtje te gaan dimsummen, V had al ja gezegd. Lijkt me leuk, maar ik heb geen flauw idee wat dimsummen is, zou je me daar misschien eerst eens wat meer over willen vertellen. Dat kon hij zeker wel, maar ga maar gewoon mee en laat je verrassen, jou kennende zal je het zeker appreciëren. Dim sum zijn namelijk kleine smakelijke gerechtjes uit de Chinese keuken voor tussendoor of voor de lunch. Min of meer aperitiefhapjes dus, een soort van Chinese tapas? Zoiets ja, zo kon ik het ongeveer wel zien.

Afgelopen donderdag was het zover in Amsterdam. Met z'n drieën hadden we een mooi plekje toegewezen gekregen in een stampvol 'Oriental City' aan de Oudezijds Voorburgwal. Buiten was het 33º maar de koeling werkte kennelijk goed, want binnen hadden we nauwelijks last van de hitte. 'Oriental City' lijkt van buiten op een gewoon standaard Chinees restaurant, maar toen we binnen om ons heen keken zagen we praktisch alleen maar Chinezen zitten. We zaten dus goed, die weten natuurlijk dat je hier écht Chinees kan eten. Hele families schoven zo te zien aan om te dimsummen.

Op aanraden van vriend A, onze kenner, bestelden we twee dim sum hapjes per man, dat was volgens hem meer dan genoeg. Het was nog even lastig om een goeie keuze te maken uit de uitgebreide menukaart, maar daar zijn we uiteraard wel uitgekomen. Zes verschillende hapjes, zodat we ook van elkaar konden proeven. Vis, inktvis, bamboe, paprika, champignons, garnalen, vlees, teveel om op te noemen. Met een potje jasmijnthee erbij hebben we het allemaal als even smakelijk ervaren. En inderdaad, twee hapjes per man was genoeg. Dimsummen in lunchtijd, dat gaan we zeker nog eens doen!

Geen opmerkingen: