dinsdag, februari 05, 2013

The Magic Flute


De meeste fluitpartijtjes bij 'Hodgepodge' speel ik met m'n Tin Whistletjes in de toonsoort D, F of G. Sommige ballads lenen zich echter beter voor de specifieke klank van de Low Whistle, de grotere variant van de Tin Whistle waarmee je een octaaf lager kan spelen. Maar ja, fluiten zat, maar een Low Whistle had ik nog niet, en die hoorde er eigenlijk wel bij. Eerst maar eens verdiept in de vele verschillende merken, soorten en prijzen. Koop ik een houten, metalen of kunststoffen fluit, en in welke toonsoort dan. Hout viel gelijk al af, metaal of kunststof dus, en ook de toonsoort had ik vrij snel bepaald. Bleef over de klankkleur en de prijs, wat had ik er voor over en wilde ik een tuneable (stembare) of niet. Ook daar was ik vrij snel uit, mijn keus was gevallen op een metalen tuneable Chieftain V3, Low D, kosten ca. €. 255,-. Er zijn niet zoveel muziekzaken in Nederland waar je dit soort fluiten direct kan kopen. Maar op internet ontdekte ik een zaakje in Groningen en Bergen op Zoom die ze in voorraad had.

Toen ik m'n keuze aan de jongens van de band uit de doeken deed, vroegen ze zich hardop af waarom ik niet twee of drie fluiten voor om en nabij dezelfde prijs aanschafte. Voor €. 95,- heb je heus een goeie tuneable kunststoffen fluit, voor een paar tientjes meer heb je dan een Low Whistle D, F en G! Vertwijfeling natuurlijk, temeer ik eerder ook van J al soort gelijk commentaar had moeten verwerken. Moeilijk allemaal, maar na een nachtje slapen, heb ik m'n bakens toch maar verzet. In Bergen op Zoom heb ik zaterdag om te beginnen een prachtige kunststoffen Susato Kildare Low D gekocht. Nu nog wel even de z.g. piper's grip onder de knie zien te krijgen vanwege de grote vingerzetting van dit soort fluiten.



Toen ik thuis kwam met m'n mooie nieuwe fluitje lag er een bekeuring van €. 225,- op de mat. Een beetje te hard gereden op de A1 bij Muiden. Verdorie, daar had ik toch bijna een tuneable Chieftain V3 voor kunnen kopen!

Geen opmerkingen: