zaterdag, augustus 11, 2012

Den Haag, Israels & Mesdag


Over de zomermanifestatie 'Isaac Israels' (1865-1934) in vijf Haagse Musea hadden we al iets gelezen, maar we wilden het uiteraard ook gaan zien. Een datum hadden we nog niet geprikt, maar de manifestatie liep nog tot bijna eind september, dus we hadden nog wel even de tijd. Evengoed hebben we toch afgelopen woensdag al ons rondje langs de deelnemende Haagse musea gedaan.

Het was erg rustig in de stad, we konden steeds praktisch voor de deur parkeren, vakantietijd natuurlijk. De eerste locatie die we we bezochten was 'Museum Panorama Mesdag' aan de Zeestraat, waar in het bijzonder een vrij groot aantal schilderijen van vrouwen te zien was. Prachtig al die jonge vrouwen van eind 19e, begin 20e eeuw. Spontaan en licht geschilderd heeft Isaac Israels de vrouwen van zijn tijd in beeld gebracht. Den Haag en Scheveningen was voor de in Amsterdam geboren kunstenaar een bron van inspiratie. Het bruisende theaterleven in Den Haag, flanerende dames op de mondaine boulevard in Scheveningen, maar ook het alledaagse straatbeeld in Den Haag met wandelende en winkelende mensen waren zijn onderwerpen.

We waren er toch, dus hebben we uiteraard ook 'Panorama Mesdag' weer eens bekeken. De lichtval door de enorme glazen koepel (die je overigens zelf niet kan zien) op het 14 meter hoge doek veranderd van minuut tot minuut. Van het doek, dat ook ongeveer 14 meter van je verwijderd is (de totale diameter van Panorama Mesdag is ca. 38 meter), is de boven- en onderkant niet te zien. De bovenkant valt weg achter de relatief lage overkapping van het platform waar we als bezoekers opstaan, en de onderkant verdwijnt achter een heuse berg duinzand.
Een magisch illusionaire beleving is het, een zinsbegoochelend panorama, het Scheveningen in 1881 vanaf het z.g. Seinpostduin 360º rond bekeken.
In ca. vier maanden geschilderd door Hendrik Willem Mesdag (1831-1915) geassisteerd door zijn vrouw Sientje Mesdag-van Houten (1834-1909), Théophile de Bock (1851-1904), George Hendrik Breitner (1857-1923) en Bernard Blommers (1845-1914).
Zeer waarschijnlijk door een andere lichtval, maar ik beleefde de 'Panorama Mesdag' deze keer anders en mooier dan de vorige keer.



De volgende locatie was het 'Louis Couperus Museum' aan de Javastraat. Een museum in huiskamerformaat. Behalve een stoel en diverse attributen en schrijfsels van de naamgever van dit museum, hingen er zowaar ook enkele werken van Isaac Israels. Mooi, zeker, toch stonden we geloof ik na een kwartier alweer buiten.

'Muzee Scheveningen' aan de Neptunusstraat was ons volgende adres. Ook hier weer een aantal werken van onze grote impressionist, met name schilderijen en aquarellen die het zich ontwikkelende badleven in het mondaine Scheveningen als onderwerp hadden.
Maar behalve Israels, hebben we daar ook een mooi overzicht gezien van de visserij en het dagelijks leven in vroegere tijden. Diverse schilderijen, waaronder enkele van Mesdag gaven hiervan een mooi beeld. Verder waren er een aantal stijlkamers ingericht, waarin we de verschillende standen van Scheveningse bevolkingsgroepen als vissers, middenstanders en welgestelde reders konden zien.
En dan was er ook nog een zaal over de geschiedenis van het bad- en strandleven in Scheveningen. Bijvoorbeeld een originele badkoets die vroeger met paarden de zee in werd getrokken, van waaruit de badgasten dan vervolgens te water gingen. Samen met rieten strandstoelen, waarin men uit de zon en uit de wind van een dagje strand genoot, een geschilderd panoramisch uitzicht op de kustlijn en een oude zeillogger, waande je je een eeuw terug in de tijd. Verder was er ook nog een z.g. Zeezaal, waar we het onderwaterleven in al z'n verscheidenheid aan levensvormen hebben bekeken.

Vervolgens was het 'Haags Historisch Museum' aan de Korte Vijverberg aan de beurt. Hier veel werken van Israels over het Haagse stadsleven in zowel het theater als op straat. Prachtig losjes geschilderd ook weer in zijn onmiskenbare stijl. Omdat we de overige exposities in dit museum nog niet zolang geleden al gezien hadden, waren we hier vrij snel klaar. Bovendien hadden we het sowieso een beetje gehad. De vijfde locatie t.w. het 'Haags Gemeentearchief' aan het Spui hielden we dan ook maar voor gezien!

Op Het Plein hebben we bij café Lafayette een tijdje op het terras gezeten. Met een drankje erbij gekeken naar alles wat voorbij trok, mensen in alle soorten en maten. Ongetwijfeld zal Isaac Israels dat hier in zijn tijd ook vaak gedaan hebben, kijken, kijken en nogeens kijken. Je raakt niet uitgekeken! Toch waren we tegen zevenen in restaurant 'Maison de la Fôret' aan de Bezuidenhoutseweg, waar we een tafeltje hadden besproken. Een 3 gangen menu à la carte voor twee, een surprise van onze zoon. Nou E bedankt, we hebben er een eindje voor moeten rijden, maar het was de moeite waard, uitstekend restaurant!


Voldaan maar lichtelijk afgedraaid strekten we rond halfelf 's avonds onze beentjes op de bank van E in Amsterdam, het was een mooi dagje! Maar we zijn maar niet te laat naar bed gegaan, want we hadden hier samen met onze vrienden H & M voor de andere dag een aardig fietstochtje gepland in het Vecht- en Plassengebied.

Geen opmerkingen: