woensdag, april 14, 2010

nieuwe ruïnes



Rijdend over de A6 bij Almere valt mijn oog steevast op de ruïne van 'Kasteel Almere'. Eigenlijk abnormaal, al jaren lang kijk je naar het ruïneuze overblijfsel van wat ooit gebouwd had moeten worden, inplaats van wat ooit gebouwd is. Wat gaan ze doen met deze bouwval, slopen of komt er een geldschieter alla Hennie van der Most die er misschien nog een mooi investeringsprojectje van weet te maken. Die man heeft genoeg ervaring opgedaan in het Duitse Kalkar met het complex van de nooit afgebouwde kweekreactor. Wunderland Kalkar (voorheen Kernwasser-Wunderland) is sinds 1995 een goed lopend attractiepark voor families met kinderen.

Al te lang mag dat niet meer duren volgens mij, als het al niet te laat is. Al jaren lang worden de constructies van het bouwwerk niet alleen door alle soorten van weer letterlijk gesloopt, maar nu ook nog door vandalen las ik. Ik heb geprobeerd er eens wat dichter bij te komen om het één en ander wat beter te kunnen bekijken, maar de plek is rondom hermetisch afgesloten met hoge hekwerken. Jammer, dan maar niet, in een klauterpartij had ik geen zin. Benieuwd wanneer er eens wat gaat gebeuren daar.



Er schiet me trouwens nog een mogelijk onafgebouwde ruïne te binnen, en die staat in een weiland in Opmeer. Met het vrijwel voltooide 'Scheringa Museum voor Realisme' zitten ze sinds het faillisement van de bank van Dirk Scheringa behoorlijk in de maag heb ik begrepen. Voorlopig oefent de bouwkundig aannemer haar retentierecht uit op het bouwwerk. Eén voordeel hebben ze met dit pand, het dak is gelukkig waterdicht!

Geen opmerkingen: